آرشیو چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۳۴
اقتصاد
۴

رئیس سازمان امور مالیاتی: سرکشی به حساب های بانکی حق ماست

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان این که این سازمان با توجه به مقام حاکمیتی که دارد، حق سرکشی به حساب های بانکی را داراست و قانون چنین اختیاری را به آن داده است، گفت: این درحالی است که هدف اصلی ما بررسی شفاف دارایی ها به منظور دریافت مالیات است تا بتوانیم تعادل بیشتری را بین مودیان مالیاتی برقرار کنیم.

به گزارش جام جم، سیدکامل تقوی نژاد دیروز در نشست خبری افزود: اگر دارایی ها بدرستی مورد بررسی قرار نگیرند و در مورد آن شفاف سازی نشود، آنگاه باید ما را مورد سوال قرار داد که چرا اطلاعات دقیقی برای اخذ مالیات نداریم.

وی تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی به طور حتم در بررسی حساب های بانکی امانت را رعایت خواهد کرد، چراکه حساب ها متعلق به اشخاص بوده و ما تا حدی که مجازیم آن را بررسی می کنیم و اگر ماموری خارج از آنچه تعیین شده به اطلاعات مردم ورود کند، به طور حتم جرم بوده و مجازات خواهد شد، زیرا هدف ما فقط تطبیق حساب ها و پرونده ها با میزان دارایی و کشف حساب های مشکوک است.

تقوی نژاد درباره اظهارات وزیر اقتصاد که اعلام کرد باید از سود سپرده های بانکی مالیات دریافت شود، تصریح کرد: هدف ما افزایش پایه های مالیاتی برای بالابردن درآمدهای این بخش است و یکی از این پایه ها می تواند سپرده های بانکی باشد.

رئیس دستگاه مالیات ادامه داد: با وجود مطالعاتی که در حال انجام است، تصمیمی در این رابطه اخذ نشده و مصوبه ای وجود ندارد، اما طبق بررسی ها، عمده کشورهای دنیا حتی با وجود منفی بودن سود سپرده از این بخش مالیات دریافت می کنند.

وی با بیان این که در دریافت مالیات از سودهای سپرده به طور حتم تمامی جوانب مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: حتما این موضوع مورد توجه است افرادی که سپرده های کوچک داشته یا محل ارتزاق آنها سودهای همین سپرده هاست، برایشان تفاوت قائل خواهیم شد و در این رابطه سقف تعیین می شود.

تقوی نژاد تاکید کرد: گرچه هنوز قانونی در رابطه با دریافت مالیات از سودهای بانکی به تصویب نرسیده، اما جزو برنامه های مطالعاتی مهم سازمان امور مالیاتی قرار دارد.