آرشیو چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۳۴
جهان
۶

مسیر لغزنده عراق در رسیدن به ثبات

بحران سیاسی پیش آمده در عراق چند روزی است رو به آرامی رفته است، اما بن بست سیاسی به علت تکمیل نشدن فرآیند معرفی کابینه تکنوکرات، هنوز به قوت خود باقی است. در تازه ترین تحولات به گزارش خبرگزاری ها وزیر دفاع آمریکا بر ادامه حمایت های کشورش از عراق و حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور تاکید کرد. اشتون کارتر در سفر به آلمان در جمع خبرنگاران گفت: به رغم تنش های سیاسی که در عراق شاهد آن هستیم مواضع حیدرالعبادی، مواضعی قوی است. به همین دلیل مهم است که جامعه جهانی در این برهه از زمان و در شرایط فعلی عراق را حمایت کند.

علاوه بر اعتراضات مدنی، عراق شاهد رویدادها در عرصه های نبرد و میدانی نیز بوده است. همزمان با درگیری اخیر ارتش و نیروهای مردمی با گروه تروریستی تکفیری داعش، ارتش روز گذشته عملیات آزادسازی مناطقی از فلوجه را آغاز کرد.

علی ابراهیم، فرمانده عملیات جزیره (یکی از تشکل های ارتش عراق در استان الانبار) اعلام کرد که نیروهای ارتش با کمک جنگنده های ائتلاف، موفق شدند مسیر بین شهر حدیثه که از شهر بغدادی می گذرد تا شهر «هیت» را آزاد کرده و محاصره این دو شهر را بشکنند. تروریست های داعش پیشتر کنترل مسیر بین بغدادی و شهر هیت را در دست گرفته بودند. همچنین ارتش از آزادی کامل مناطق الخالدیه، الساعده، مسخن، البوعساف بین هیت و بغدادی در استان الانبار خبر داد.

این تحولات در حالی است که نیچروان بارزانی، نخست وزیر حکومت اقلیم کردستان عراق، پس از نشست ویژه بررسی بحران های سیاسی و اقتصادی این کشور، با صدور بیانیه ای هشدار داد شرایط سیاسی عراق، کشور را به سمت پرتگاهی خطرناک می برد. در این بیانیه آمده است: پس از حوادث اخیر در پارلمان، اوضاع هر روز پیچیده تر از قبل می شود.