آرشیو چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۳۴
ایران
۱۱

اختلال در صادرات کالااز مرز مهران

صادرات کالاطی روزهای گذشته از مرز مهران به کشور عراق با مشکلاتی مواجه شده و تجار عراقی برای خرید کالاها به مرز نیامده اند و به نوعی مرز بسته و تعطیل شده است.

به گزارش مهر، رونق صادرات در کشور که طی سال های اخیر مورد تاکید مسئولان کشوری هم قرار گرفته، در مرز مهران نیز مورد توجه بوده و این مرز به عنوان یکی از مناطق مهم تجارت ایران و عراق به شمار می رود، به طوری که سالانه بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار کالااز این مرز صادر می شود. با این حال طی چند روز گذشته، مرز مهران با حجم زیادی از کامیون های کالادر پایانه مواجه شده است.

در روزهای اخیر کامیون ها و تجار عراقی برای خرید و تحویل گرفتن کالااز کامیون های ایرانی نیامده اند و همین عامل باعث شده کالاهای صادراتی پشت مرز مهران معطل بماند. البته در این میان محصولات کشاورزی متاسفانه به دلیل گرمای هوا خراب شده است. هم اکنون مرز مهران یکطرفه از سوی تجار عراقی بسته شده است و شاهد معطلی چند روزه کامیون های ایرانی هستیم.

بیشتر تجار ایرانی در مرز مهران، با تعطیلی مرز از روز شنبه تاکنون، متحمل هزینه اضافی بار که روی کامیون ها مانده، شده اند. متاسفانه حالااین همه ضرر و زیان و مشکلات هنوز ادامه دارد.

محسن مصطفایی، مدیرکل گمرک استان ایلام در این باره اظهار کرد: متاسفانه طی چند روز گذشته شاهد اختلال در کار صادرات کالااز مرز مهران بوده ایم و علت آن وارد نشدن کامیون های عراقی به این مرز بوده است.

وی بیان کرد: گمرک مرز مهران تعطیل نیست و همه ادارات مستقر در مرز همچون گذشته به کار و فعالیت روزانه خود مشغول هستند؛ ولی از طرف عراق کامیون های حمل بار وارد مرز ایران نمی شوند. به همین دلیل کالاهای صادراتی ترخیص نشده اند.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی همکاری نکردن طرف عراقی است که اکنون با آنها در حال رایزنی هستیم و امیدواریم با مذاکره این معضل حل شود.