آرشیو شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۲۰۶
سلامت
۱۶
الو دکتر 88761720

تغذیه مبتلایان به تالاسمی

الهام صادقی (درمانگر تالاسمی)
دخترم مبتلابه تالاسمی ماژور است، در زمینه تغذیه او اطلاعات علمی کافی ندارم. لطفا مرا راهنمایی کنید که چه موادغذایی برایش نسبت به بقیه اولویت دارد؟

مهم ترین نکته ای که باید به آن دقت کنید میزان مصرف آهن در غذاهای دخترتان است، به طور کلی آهن خوراکی را می توان به دو دسته آهن موجود در گوشت قرمز و آهنی که به طور گسترده در رژیم غذایی وجود دارد، تقسیم کرد.

آهن گوشتی شامل گوشت گوسفند و گاو واحشاء آنها مثل جگر و همینطور بخش قرمز گوشت پرندگان مثل ران مرغ،همچنین ماهی هایی مثل ساردین است. البته بهتر است که حذف کلی این نوع مواد خصوصا در کودکان در حال رشد انجام نپذیرد. به عنوان مثال این افراد می توانند از قسمت سفید گوشت مرغ استفاده کنند و یا سویا که جایگزین خوبی برای تامین پروتئین های حذف شده در ضمن کاهش جذب آهن است.آهن غیرگوشتی نیز در تخم مرغ، شکلات، غلات، حبوبات، سبزیجات، میوه ها، ریشه ها مثل سیب زمینی و هویج وغیره وجود دارد.خوب است بدانید، موادی که باعث کاهش جذب آهن می شوند عبارتند از غلات و حبوبات، محصولات لبنی، قهوه وچای و پروتئین سویا و موادی که باعث افزایش جذب آهن می شود عبارتند از گوشت ها، ترشیجات، میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین ث.ازموارد دیگر می توان به گزینه هایی مانند آنتی اکسیدان ها، روی، کلسیم و ویتامین اشاره کرد. توصیه به مصرف چندین نوبت چای در روز در بیماران تالاسمی خصوصا پس از صرف غذا گزینه خوبی است.برای بیماران مبتلابه تالاسمی مکمل فولات (اسید فولیک) به عنوان پیش ساز ویتامین B ضروری است اما با توجه به اینکه برطبق تحقیقات اخیر درصد کمی از فولات به آهن تبدیل می شود مصرف 3-4 میلی گرم ازاین ماده دررژیم هفتگی بیماران کفایت می کند.