آرشیو شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۲۰۶
فرهنگ و هنر
۲۳

آن سوی مرز

راهیابی مستند ایرانی «سونیتا» به جشنواره «شفیلد»

مسئولان برگزاری بیست وسومین جشنواره فیلم مستند «شفیلد» انگلستان، اسامی آثار راه یافته به بخش های گوناگون این رویداد سینمایی را اعلام کردند. فیلم مستند «سونیتا» به کارگردانی رخساره قائم مقامی از ایران در بخش هیات داوران جوان جشنواره فیلم مستند «شفیلد» انگلستان به روی پرده خواهد رفت. این مستند ایرانی که در سال 2015 در بخش رقابتی جشنواره بین المللی فیلم مستند آمستردام به عنوان مهم ترین رویداد سینمایی مستند حضور داشت و از سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم «ساندنس» در کشور امریکا موفق به کسب جایزه بزرگ هیات داوران و جایزه منتخب تماشاگران شده است، روایتگر داستان یک دختر افغانستانی به نام «سونیتا» است.

معرفی نامزدهای نهایی جایزه معتبر «دزموند الیوت»

نام دو نویسنده ایرلندی و یک نویسنده انگلیسی به عنوان سه نامزد مرحله نهایی جایزه 10 هزار پوندی «دزموند الیوت» سال 2016 اعلام شد. «گوین مک کری» برای نگارش رمان «خانم انگلس» که درباره شیفتگی دو خواهر به «کارل ماکس» و «فردریش انگلس» است، یکی از نامزهای امسال جایزه ادبی «دزمو.ن الیوت» است. «یان پیرس» از اعضای هیات داوران امسال این جایزه ادبی درباره رمان «خانم انگلس» اظهار کرد: «مک کری» با هوشمندی تمام جزئیات تاریخی را در صحنه های برانگیزنده کتاب افزوده است و سپس اجازه می دهد شخصیت ها داستان را روایت کنند.» «لیزا مک اینرنی» دیگر نویسنده ایرلندی نیز برای نگارش رمان «بدعت های باشکوه» به جمع نامزدهای نهایی جایزه «دزموند الیوت» راه یافته است که در جایزه ادبی «بیلیز» زنان نیز نامزد نهایی کسب جایزه است و به عقیده «یان پیرس» نگاش این رمان با توجه به استعداد «مک اینرنی» چیز عجیبی نیست.

تجلیل از رابرت دنیرو در جشنواره کن

فیلم «دست های سنگی» رابرت دنیرو برای نخسیتن بار در جشنواره کن به نمایش درمی آ ید و به همین بهانه از این بازیگر تجلیل هم می شود. به گزارش اسکرین دیلی، جشنواره فیلم کن 2016 «دست های سنگی» ساخته جاناتان یاکوبوویچ را که یک درام ورزشی در رشته بوکس است در بخش نمایش های رسمی به نمایش درمی آورد. جشنواره کن اعلام کرد این فیلم را به منظور تجلیل از رابرت دنیرو بازیگر مشهور سینما به نمایش درمی آورد.