آرشیو سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۳۸
جهان
۶
یاداشت

جیش الفتح وارد بازی خطرناکی شد

سوءاستفاده گروه های تروریستی از آتش بس اعلام شده در سوریه و حمله به خان طومان، روستایی در استان حلب که شهادت تعدادی از نیروهای مقاومت را به همراه داشت، نگرانی هایی را در خصوص وضعیت سوریه به وجود آورده است.

با این که دولت سوریه و متحدانش توانسته بودند پیش از آتش بس حدود 12 هزار کیلومتر از خاک این کشور را آزاد کنند، اما با این وجود به حل مسالمت آمیز و سیاسی بحران رضایت دادند و آتش بس را پذیرفتند. به این امید که گفت وگوهایی در زمینه صلح در ژنو صورت بگیرد و به نتیجه های مثبتی نیز دست یابند، اما با این حال و حتی بدون توجه به قطعنامه های شورای امنیت مبنی برضرورت ریشه کنی گروه های تکفیری و ادامه بحث وگفت وگوهای صلح در سوریه، بازی خطرناکی به واسطه معارضه مسلح در خان طومان به وجود آمده است.

البته اشغال خان طومان به معنای این نیست که ابتکار عمل به دست معارضان و گروه های تکفیری افتاده است، بلکه همان طور که دولت سوریه توانست پیشتر خان طومان را آزاد کند، این بار نیز می تواند. اما اکنون بحث این است که برخی از نیروهای معارض بخصوص گروهی موسوم به جیش الفتح با همکاری جبهه النصره بازی خطرناکی را آغاز کرده اند که ممکن است با از بین رفتن آتش بس، دوباره سوریه به صحنه کارزار و جنگ برگردد.

روسیه دو واکنش خواهد داشت ابتدا تلاش می کند گروه های احرارالشام و جیش الاسلام را به عنوان گروه های تروریستی در شورای امنیت معرفی کند؛ همان چیزی که بارها ایران نیز مطرح کرده بود و واکنش دوم نیز واکنش نظامی خواهد بود. گرچه روسیه تاکنون واکنش نظامی نشان نداده است، اما نقض مکرر این آتش بس نمی تواند بدون پاسخ بماند. در نهایت روسیه هر لحظه ممکن است به این آتش بس پایان دهد و به مواضع این معارضان در مناطق مختلف سوریه حمله ور شود.

فراموش نکنیم که ایران تنها نیست و در این محور در کنار سوریه و روسیه قرار دارد و بدون هماهنگی با آنها اقدامی نمی کند. به بیان دیگر ایران در تلاش است با هماهنگی طرف های خود در منطقه به گونه ای رفتار کند که به حل مسالمت آمیز بحران منتهی شود./ جام جم آنلاین