آرشیو چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۴۰
اخبار کشور
۳

رئیس سازمان فضایی ایران: ماهواره دوستی آماده پرتاب است

رئیس سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره دوستی در سال جاری خبر داد.

کرج- خبرنگار کیهان: محسن بهرامی در نشست تخصصی مدیران ارشد سازمان فضایی کشور که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور در مرکز تحقیقاتی فضایی البرز برگزار شد گفت: ماهواره دوستی همان ماهواره دانشگاه شریف است که آماده پرتاب شده است.

وی به پروژه های در حال ساخت ماهواره ناهید و مصباح 2 اشاره کرد و گفت: ساخت این دو ماهواره از جمله اقدامات خوب در چند سال اخیر به شمار می آید و توسعه آزمایشگاه ملی سنجش از راه دور که زیرساخت های فنی را برای فرآیندهای عملیاتی این صنعت محیا می کند نیز از دیگر اقداماتی است که ابتدای امسال شاهد راه اندازی آن بودیم و با تجهیز آن فعالیت های بیشتری صورت می گیرد. وی همچنین از بهره برداری از مرکز ملی پایش ماهواره ای زمین که پایش و هشدار در حوزه مدیریت بحران مانند خشکسالی، سیل و زلزله را به عهده دارد خبر داد.

رئیس سازمان فضایی کشور گفت: احداث مرکز ملی داده ها که محل نگهداری و ذخیره سازی داده های ماهواره ای به عنوان مهم ترین زیرساخت های اطلاعاتی محسوب می شود و برای اولین بار در کشور است یکی دیگر از برنامه های تحقیقات فضایی است.

وی با بیان اینکه اکنون پرتاب ماهواره ها در کشور برعهده صنایع دفاع است، گفت: در کشورمان آزمایشگاه پژوهشی و صنعتی در این بخش شکل گرفته و در دانشگاه ها فعالیت های خوبی نیز شاهد هستیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اکنون ماهواره مصباح آماده پرتاب است اما به علت مشکلات ناشی از تحریم ها در ایتالیا نگهداری می شود که در این زمینه در حال مذاکره هستیم.

بهرامی اظهار کرد که اکنون ماهواره «مصباح 2» و «ناهید یک» در حال طراحی بوده و این طرح ها پیشرفت های قابل توجهی داشته است.

این مسئول افزود: ساخت ماهواره هایی که وزن بیشتری را تحمل کنند در حال شکل گیری است و پیشرفت هایی در این زمینه داشته ایم.

وی افزود: در زمینه همکاری های بین المللی نیز فعال هستیم و تاکنون همکاری های دانشجویی در چند پروژه آبسکو در زمینه ماهواره های کوچک و مکعبی داشته ایم و امیدواریم بتوانیم سهم خود را بگیریم.

بهرامی گفت: در تامین ماهواره ملی فعال هستیم و ساخت ماهواره مخابراتی بومی نیز در حال انجام است.