آرشیو چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۴۰
شهرستان ها
۷

برگزاری جشنواره گل غلتان نوزاد در دامغان

نهمین دوره جشنواره گل غلتان نوزاد با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استان سمنان در شهر امیریه دامغان برگزار شد.

سمنان- خبرنگار کیهان: استاندار سمنان در این افتتاحیه گفت: جشنواره گل غلتان در سال 1389 به عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز به ثبت رسید.

محمدرضا خباز سابقه این جشنواره را 400 سال اعلام کرد و گفت: ما باید سنتها و رسومات معقولانه خود را حفظ کنیم تا نسل نو احساس نکند ما هویت نداریم.

وی اضافه کرد: والدین نوزادان در گذشته بر این باور بودند که با غلتاندن فرزندشان در لابه لای گل های محمدی(ص) در اولین بهار زندگی، از بیماری ها در امان مانده و موجب آرامش روحی و روانی کودک خواهد شد.

استاندار سمنان اظهار داشت با توجه به اینکه این سنت برگرفته از سنت خوب مردم امیریه است باید سازمان گردشگری و میراث فرهنگی از این سنت که از مردم دامغان و شهر امیریه ثبت شده است پاسداری کند.

خباز گفت: این جشنواره که به عنوان اولین اثر معنوی استان است باید با یاری مسئولان هر سال بیش از گذشته تقویت شود.

آیین گل غلتان ویژه نوزادانی است که نخستین بهار زندگی خود را می گذرانند.

گل غلتان بدین شکل است که اگر تولد نوزاد با فصل بهار و زمان رویش گل های محمدی مصادف باشد، تعدادی از زنان فامیل ابتدای روز برای چیدن گل با ذکر صلوات و خواندن ابیاتی به باغ و مزارع می روند و پس از جمع آوری گل های چیده شده و پرپر کردن آنها، نوزاد را حمام کرده و بدنش را خشک می کنند، سپس میان پارچه ای سفید که گلبرگ ها در آن ریخته شده می خوابانند و چهار نفر از اعضای خانواده چهار گوشه پارچه را با صلوات و شعرخوانی، در گل می غلتانند.

آیین گل غلتان همراه با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد(ص) اجرا می شود.