آرشیو چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۴۰
ورزشی - اخبار کشور
۹

کاهش تولید ابریشم به دلیل واردات بی رویه نخ چینی

رئیس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی گفت: واردات بی رویه نخ ابریشم چینی، موجب کاهش تقاضا برای خرید تخم نوغان و تولید ابریشم از سوی نوغانداران خراسان شده است.

فرید سرجمعی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال 6 هزار و 200 جعبه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شده بود که علی رغم انتظار افزایش تقاضا، امسال این رقم تاکنون از پنج هزار و 400 جعبه فراتر نرفته است.

وی با بیان اینکه هر جعبه تخم نوغان حاوی 23 تا 25هزار عدد تخم است، گفت: حتی امسال برای نخستین بار تخم نوغان چینی نیز به میزان 53 هزار جعبه وارد چرخه توزیع شد تا از این طریق هزینه های تولید کاهش یابد اما با این حال استقبال نوغانداران بسیار پایین است.

سرجمعی، واردات بی رویه نخ ابریشم بدون نیازسنجی را عمده ترین مشکل فعالان این بخش در خراسان عنوان و بیان کرد: واردات بی رویه ابریشم به تولید و توزیع تخم کرم ابریشم، پیله تر و در نهایت ابریشم داخلی آسیب جبران ناپذیر وارد کرده است.

وی گفت: البته با توجه به اینکه در زمینه تولید پیله تر با کمبود مواجه هستیم اگر مطابق با نیاز خراسان، واردات پیله خشک صورت گیرد لطمه ای به تولید ابریشم در این استان وارد نمی شود.

رئیس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی که مسئولیت تولید و توزیع تخم کرم ابریشم در استان های سه گانه خراسان را دارد، دومین مشکل صنعت ابریشم کشی خراسان را کم اظهاری واردکنندگان ابریشم ذکر کرد.

سرجمعی افزود: غالب واردکنندگان ابریشم در گمرک، اطلاعات درستی در مورد کیفیت ابریشم خود نداده و در فهرست های وارداتی کیفیت و قیمت ابریشم وارداتی را بسیار پایین اعلام می کنند تا به اصطلاح تداعی گر لطمه به ابریشم داخلی نباشد.

وی از تفاوت قیمت تضمینی پیله تر با قیمت بازار به عنوان مشکلی دیگر یاد کرد و گفت: متاسفانه تاکنون شورای اقتصاد قیمت پایه محصول را تعیین نکرده و فعالان این بخش در ذهنیت زیان دهی به سر می برند که البته این مشکل مربوط به استان های دیگر، از جمله مازندران و گیلان هم می شود.

وی افزود: پارسال هر کیلوگرم پیله تر به طور میانگین در بازار آزاد 220 هزار ریال و قیمت تضمینی آن 151 هزار ریال بود، اما چون امسال هنوز قیمتی اعلام نشده، نوغانداران تمایلی به فروش محصول خود با قیمت تضمینی ندارند.

سرجمعی گفت: افزایش سن نوغانداران و فقدان علاقه جوانان به ادامه شغل اجدادی دیگر مشکل تهدیدکننده صنعت ابریشم خراسان بزرگ است.