آرشیو چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۴۰
اخبار کشور
۱۰

آیت الله جوادی آملی: داعشی ها مزدور محض استکبارند و جنگ هایشان نیابتی است

آیت‎الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه داعشی‎ها نه مسلمان هستند و نه کافر بلکه مزدور محض هستند، گفت: اسلام برای اینها مشخص نشده است و جنگ‎های داعش تنها جنگ‎های نیابتی است.

به گزارش رسا، آیت‎الله عبدالله جوادی آملی در ادامه تفسیر سوره مبارکه محمد(ص) در مسجد اعظم، گفت: اگر ذات اقدس اله بخواهد، مثل جریان طبس یا جریان خندق با یک مشت شن یا به وسیله هوا کار را حل می‎کند. درست است ذات اقدس اله با اسما کار می‎کند، اما گاهی اسما جامعه بشری است تا برخی را به برخی دیگر بیازماید، خداوند حکم جهاد را داده است تا افراد را بیازماید.

وی در پاسخ به پرسشی درباره خصوصیات داعش، ادامه داد: اینها نه مسلمان هستند و نه کافر؛ اینها یک جنگ‎های نیابتی است و داعشی‎ها مزدور محض هستند، اسلام برای اینها مشخص نشده است، البته اگر حوزه‎های علمیه بحث‎های کلامی را مثل فقه ادامه می‎داد و بحث توسل و دعا حل می‎شد، اگر اینها هم مثل فقه و اصول بحث می‎شد، ما مشکلی نداشتیم، اما متاسفانه حوزه ما با کلام و عقاید کاری ندارد، این حرف‎ها برای خیلی‎ها آشنا نیست، ما باید اینها را درس بخوانیم، این حرف‎ها نفس‎گیر است و یک سواد دقیق و جان کندن می‎خواهد.

مفسر برجسته قرآن کریم ابراز داشت: ما با فقه و اصول داریم زندگی می‎کنیم، حرف اول را کلام می‎زند که هم پیامبر(ص) و هم امام صادق(ع) توصیه کردند که آن را بخوانیم «آیه محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه»، همه این سه تا فقه و اصول نیست، آیه محکمه همان کلام است، حوزه باید یک حوزه نزده باشد و آن وقت با ضرس قاطع باید مسئله شفاعت و توسل را حل کند.