آرشیو چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۳۷۶۲
خبر
۸

کاهش ساعت کار بانوان با فرزند زیر 6 سال

گروه خبر: نمایندگان مجلس روز گذشته در جلسه علنی پارلمان، لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل را که موادی از آن پیش از این به کمیسیون ارجاع شده بود، به تصویب رساندند. براساس این مصوبه، ساعت کار بانوان شاغل موظف به 44 ساعت کار در هفته که یکی از شرایط زیر را دارا باشند، بنا به درخواست متقاضی و تایید مراجع ذی ربط به 36 ساعت در هفته تقلیل یافته و با حقوق و مزایای 44 ساعت تعیین می شود. این شرایط عبارتند از داشتن معلولیت شدید، داشتن فرزند زیر 6 سال، داشتن همسر و فرزند معلول یا مبتلابه بیماری صعب العلاج یا زنان سرپرست خانوار. بر اساس تبصره این مصوبه، تایید میزان شدت معلولیت بر عهده سازمان بهزیستی است. همچنین به منظور تامین امنیت شغلی مشمولان این قانون، در دوران استفاده از مزایای دستگاه های اجرایی و کارفرمایان غیردولتی نمی توانند به صرف استفاده بانوان از مزایای کاهش ساعت کار، آنها را اخراج کنند یا محل خدمت جغرافیایی آنها را تغییر دهند. هرگونه اخراج، جابه جایی و استخدام جایگزین آنها نیز ممنوع است.

منع تبلیغات محصولات آسیب رسان

در جلسه علنی دیروز مجلس همچنین طرح منع تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیر مجاز و آسیب رسان به سلامت در فضاهای مجازی و شبکه های ماهواره ای، با موافقت نمایندگان به تصویب رسید. به گزارش «ایسنا» به موجب ماده یک این طرح، ارائه هرگونه اطلاعات نادرست و تبلیغ خلاف واقع به هر طریقی از جمله رسانه های داخلی یا فضای مجازی درباره آثار مصرف و فرآیند دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، گیاهی، طبیعی، مکمل و همچنین تجهیزات و ملزومات پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشی و هرگونه خدمات سلامت ممنوع است. همچنین مرتکب، به حبس یا جزای نقدی درجه 6 و محرومیت از فعالیت شغلی و اجتماعی برای 2 تا 5 سال محکوم می شود و در صورتی که به مصرف کننده خسارتی وارد شود علاوه بر جبران معادل 2 تا 5 برابرخسارت به عنوان جزای نقدی به مجازات اضافه می شود.

از سوی دیگر نمایندگان در بررسی طرح دیگری با عنوان «اصلاح موادی از قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد» سازمان استاندارد را به عنوان تنها مرجع رسمی اعطای نشان استاندارد حلال در کشور اعلام کردند. همچنین براساس تبصره یک این ماده، کارشناسان سازمان استاندارد در انجام وظایف قانونی خود به عنوان ضابط دادگستری محسوب می شوند.