آرشیو شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۲۱۲
ایران زمین
۱۷

سازمان بهداشت جهانی در گزارشی هشدار داد

زابل، آلوده ترین شهر جهان به دلیل طوفان های شن

محمد فرتوت عنایت

زابل- سازمان جهانی بهداشت در گزارشی با هشدار نسبت به افزایش 8 درصدی آلودگی هوا طی چند سال اخیر و مرگ سالانه 7 میلیون نفر بر اثر این آلودگی، اعلام کرد که زابل در ایران، آلوده ترین شهر جهان است که در آن مردم ماه ها از وجود طوفان های غباری در تابستان رنج می برند. بررسی سازمان جهانی بهداشت از بین 3 هزار شهر از 103 کشور انجام شده که براساس آن، 98درصد از شهرهای کشورهایی با درآمد کم و متوسط دارای هوای غیراستاندارد هستند و در مقابل وضع هوای 44 درصد از شهرهای کشورهایی با درآمد بالادارای استانداردهای سازمان جهانی بهداشت است. سازمان جهانی بهداشت آلوده ترین شهرها را بر پایه میانگین سالانه میزان غلظت ذرات معلق با قطرهای 5/2 و 10 میکرون (30 برابر کوچک تر از اندازه عرض موی سر انسان) در هر مترمکعب هوا ارزیابی کرده که معیار اصلی در ارزیابی سنجش ذرات فوق ریز یا 5/2 میکرونی بوده است. میزان مطلوب غلظت این ذرات معلق در هوا 25 میکروگرم در هر مترمکعب هوا است. این در حالی است که غلظت ذرات معلق در هوای زابل (آلوده ترین شهر جهان) 271میکروگرم در هر مترمکعب هوا اعلام شده است که این میزان معادل 11 برابر حد استاندارد سازمان جهانی بهداشت برآورد می شود.«محمدرضا امیر مرادی»، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در نخستین واکنش به معرفی زابل به عنوان آلوده ترین شهر جهان، گفت: این انتخاب دور از واقعیت نیست و زابل به دلیل طوفان های شن به عنوان آلوده ترین شهر جهان معرفی شده است.

150 روز هوای ناسالم در سال

«حمیدرضا بهجتی»، کارشناس هواشناسی نیز درباره وضعیت آلودگی هوای زابل افزود: تعداد روزهای ناسالم هوا طی سال گذشته در این شهر 150 روز بوده که از این تعداد 58 روز وضعیت هوا در شرایط خطرناک قرار داشته است.

وی بابیان اینکه پدیده طوفان گرد و خاک در سال گذشته 14 بار در زابل اتفاق افتاده، گفت: پدیده طوفان گرد و خاک با تعریف استاندارد سازمان جهانی هواشناسی زمانی گزارش می شود که سرعت وزش باد حداقل 54 کیلومتر بر ساعت و دید افقی نیز کمتر از یک هزار متر باشد.