آرشیو یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۴۳
صفحه آخر
۱۲

گزارش تکان دهنده آکسفام از استثمار کارگران در آمریکا

طبق گزارش آکسفام صدها هزار نفر از کارگران و کارمندان صنایع غذایی آمریکا در خلال کار در خط تولید حتی اجازه رفتن به سرویس بهداشتی را هم ندارند و مجبورند پوشک بپوشند!

آکسفام که یک سازمان بین المللی در زمینه کار و مبارزه با فقر و بی عدالتی است، در یک گزارش تکان دهنده فاش کرد که کارگران چندین شرکت فعال در بخش صنایع غذایی در آمریکا که شمار آنها 250 هزار نفر است در طول کار، پوشک می پوشند چرا که اجازه ندارند در ساعت کار حتی به دستشویی بروند.

در آکسفام آمده «بیش از 250 هزار کارگر این صنف اگر تقاضای رفتن به سرویس بهداشتی کنند مورد تمسخر قرار گرفته، به درخواست آنها بی توجهی شده و یا تهدید به اخراج از کارخانه می شوند.»

این گزارش که به تازگی منتشر شده است می گوید: کارگران برای غلبه بر این مشکل که از نیازهای اساسی انسان محسوب می شود، هنگام کار در خط تولید از پوشک بچه استفاده می کنند! «در این گزارش همچنین آمده کارگران این صنف به دلیل مصرف کم مایعات و تحمل درد و مشکلات ناشی از آن در معرض خطرات جسمی و سلامتی قرار دارند.»

اگر چه بعضی از شرکت های آمریکایی چنین موضوعی را تکذیب می کنند اما آکسفام براساس یک تحقیق از 266 کارگر این بخش از صنایع در آمریکا تاکید می کند که بیش از 80 درصد از کارگران گفته اند که به آنها اجازه داده نمی شود در طول کار به دستشویی بروند.

یک نظرسنجی که اخیرا در «مینه سوتا» انجام شده است نیز نشان می دهد که 86 درصد از کارگران گفته اند در طول یک هفته کمتر از 2 بار به آنها اجازه داده شده به دستشویی بروند.

در حالی که شرکت های صنایع غذایی استثمارگر در آمریکا امروزه سود سرشاری از تولیدات خود می برند اما واقعیت درون این بخش کاملاتیره و تار و خطرناک است. کارگران حقوق کمی می گیرند، از بیماری و جراحات ناشی از کار رنج می برند و ضمن اینکه در شرایط دشواری به سر می برند صدای آنها نیز کوتاه است.

آکسفام به این شرکت ها توصیه کرده که کارگران شناور در طول خط تولید مستقر کنند تا کارگران دیگر بتوانند در صورت لزوم خط تولید را موقتا ترک کنند.