آرشیو دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۴۳
ایران
۱۱

روستای پلکانی گلستان در یک قدمی ثبت ملی

بیش از یک دهه از آغاز تلاش ها برای تبدیل روستای فارسیان به مقصد گردشگری روستایی کشور می گذرد و هم اکنون این روستای پلکانی گلستان در یک قدمی ثبت ملی قرار دارد.

به گزارش مهر، خانه های کاهگلی و بافت پلکانی روستای فارسیان از توابع بخش چشمه ساران آزادشهر، باعث شده روستای فارسیان، روستایی شبیه ماسوله و به عنوان زیباترین روستای پلکانی گلستان شناخته شود.

عضو شورای اسلامی روستا در این باره گفت: بافت پلکانی، ساختار قدیمی، بکر بودن و وجود جنگل و چشمه در دل روستا، فارسیان را ناخواسته به روستای هدف گردشگری در استان تبدیل کرده است.

رضا محمودی افزود: نخستین تلاش ها برای جذب گردشگر و حفاظت از بناهای قدیمی و بافت سنتی روستا از اوایل دهه 80 آغاز شد و فعالیت های موثر بنیاد مسکن در تحقق این امر اثرگذار بود.

وی ادامه داد: هم اکنون بافت سنتی روستا و پوشش اصیل زنان فارسیان، می تواند ماسوله گلستان را به برند گردشگری آزادشهر تبدیل کند.

وی از وجود 350 تا 400 خانه قدیمی و کاهگلی و حفظ پوشش اصیل در بین 40 درصد از اهالی روستا را به عنوان ظرفیتی برای جذب گردشگر نام برد و اضافه کرد: زنده و پویا بودن روستای فارسیان ظرفیت جذب گردشگران داخلی و خارجی را در استان فراهم کرده، اما همچنان ماسوله گلستان برای بسیاری از هم استانی ها ناشناخته است.

به سراغ معاون سابق میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان که پیش از این برنامه ریزی هایی را در این حوزه انجام داده بود، رفتیم و درباره برنامه های این سازمان پرس و جو کردیم.

حمید عمرانی رکاوندی در این باره گفت: روستای فارسیان، به عنوان ماسوله گلستان، دارای گونه معماری خاص است که در سال های گذشته بر اثر غفلت، بخشی از بافت و فرم معماری روستا از بین رفته است.

وی افزود: از سال 86 تلاش برای حفظ خانه های تاریخی روستا آغاز شد و امسال بنا داریم بافت تاریخی فارسیان را در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسانیم.