آرشیو چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۴۵
جهان
۶

حمایت غرب از دولت ملی لیبی

قدرت های غربی و منطقه ای در جریان نشستی در وین، حمایت کامل خود را از دولت توافق ملی لیبی به ریاست فایز السراج و آمادگیشان را برای ارسال کمک های لازم به آن اعلام کردند، در همین هنگام نخست وزیر دولت جدید لیبی نیز بر نیاز کشورش به دریافت حمایت های بین المللی و داخلی تاکید کرده است.

به گزارش خبرگزاری ها، جان کری، وزیر خارجه آمریکا و 24 دیپلمات دیگر که به وین سفر کرده اند در بیانیه ای مشترک، حمایت خود را از همکاری با دولت توافق ملی لیبی و کشورهای همسایه برای مقابله با خطر سازمان های جنایتکار اعلام کردند؛ سازمان هایی که در همه اشکال قاچاق ازجمله قاچاق انسان، منطقه مدیترانه را تهدید می کنند. در این بیانیه آمده است: دولت وحدت ملی در تلاش است با ارسال درخواستی به کمیته تحریم های سازمان ملل، رفع تحریم های تسلیحاتی این کشور را خواستار شود تا به این وسیله بتواند سلاح های لازم و ادوات مقابله با گروه های تروریستی و مبارزه با داعش را تهیه کند و ما از این تلاش ها حمایت می کنیم، اما تحریم های ملل باید به صورتی برداشته شود تا سلاح های مرگبار در اختیار گروه های افراطی قرار نگیرد. جان کری، ضمن گوشزد خطرهای تروریستی برای لیبی گفت: داعش تهدید جدیدی علیه لیبی محسوب می شود و مقابله با آن امری ضروری است. وی ادامه داد: دولت توافق ملی تنها نهادی است که می تواند همه کشور را متحد و هماهنگی لازم را بین نهادها و گروه های مسلح برای شکست داعش ایجاد کند.

وزیر خارجه آمریکا از پارلمان لیبی خواست به دولت فایز السراج رای اعتماد دهد و در عین حال تصریح کرد: جامعه جهانی کسانی را که علیه دولت توافق ملی بایستند، مجازات خواهد کرد. فایز السراج، نخست وزیر جدید لیبی هم در این نشست تصریح کرد: وضع اقتصادی و اجتماعی لیبی بسیار بد است و تحمل هیچ مانوری را ندارد.