آرشیو چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۴۵
ایران
۱۱

دریاچه بزنگان احیا شد

بخشدار مرزداران از توابع شهرستان سرخس گفت: با همت مردم روستاهای اطراف دریاچه بزنگان و تشکیل پویش نجات دریاچه، این اثر طبیعی از مرگ نجات یافت.

به گزارش ایرنا، علی نصیریان افزود: این دریاچه تنها دریاچه طبیعی خراسان رضوی واقع در 130 کیلومتری شرق مشهد و 80 کیلومتری سرخس در جنوب رشته کوه های هزارمسجد است.

وی ادامه داد: آب دریاچه بزنگان از چشمه سرآسیاب تامین می شود و منبعی برای تغذیه اکوسیستم منطقه است و گونه های مختلف جانوری و آبزی ازجمله ماهی قزل آلاو کپور در آن زیست می کردند. بخشدار مرزداران گفت: همچنین این دریاچه در سال های گذشته میزبان گونه های متفاوت پرندگان مهاجر، عقاب، باز شکاری، اردک و مرغ مینا بود.

وی افزود: خشکسالی سال های اخیر، مهار نشدن سیلاب ها و هدر رفت آنها و واگذاری زمین های حریم دریاچه به افراد حقیقی باعث کم شدن ورودی آب از سمت شمال به دریاچه بزنگان و خشکیدن آن شد. نصیریان اظهار کرد: به دلیل کم شدن آب دریاچه و افزایش غلظت شوری آن، گونه های جانوری و پرندگان مهاجر سیبری از اطراف دریاچه پراکنده شدند و ماهیان دیگر قادر به ادامه حیات در آب شور نبودند.

وی بیان کرد: در پی بارندگی های امسال، مردم به صورت خودجوش از سمت پایین دریاچه دوکانال حفر کردند که یک کانال از آبرفت های روستاهای آب دراز و قرقره و کانال دیگر از آبرفت های روستاهای بزنگان و کلاته عوض، آب را به سمت دریاچه هدایت کردند و این اثر طبیعی از مرگ نجات یافت.

بخشدار مرزداران مساحت دریاچه بزنگان را 53 هکتار و عمق آب آن را در حالت طبیعی تا 12 متر ذکر و بیان کرد: با همت مردم منطقه، در سال جاری یک سوم از آب دریاچه احیا شد و اکنون ارتفاع آب در عمیق ترین نقطه دریاچه به هفت متر می رسد.