آرشیو پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۲۱۷
فن آوری
۸

کفش هوشمند یاریگر گردشگران می شود

میترا جلیلی

یکی از مشکلات بسیاری ازمردم در سفر، مسیریابی و یافتن محل مورد نظر است و از گم شدن واهمه دارند. خط هوایی اروپاییeasyJet با همکاری یک کمپانی فناوری برای کمک به مسافران، دست به ابتکار جالبی زده و کفشSneakairs را طراحی کرده است. این فناوری پوشیدنی به گردشگران کمک می کند بدون ترس از گم شدن در شهری غریبه به گشت و گذار بپردازند بدون اینکه دائم مجبور به چک کردن مسیر خود از روی گوشی هوشمند و نقشه باشند. یک مجموعه شامل مدول بلوتوث کم انرژی و یک موتور برای ویبره(مشابه موتوری که در گوشی های هوشمند قرار دارد) درون یک محفظه پلاستیکی پرینت سه بعدی قرار می گیرد و کاربر این مجموعه مینیاتوری را درون کفش خود قرار می دهد. حالاکافی است کاربر مقصد خود را ازطریق اپلیکیشن مشخص کند تا تلفن هوشمند مسیر را محاسبه کرده و از GPS برای یافتن راه استفاده کند،بلوتوث درون کفش با اپلیکیشن تلفن هوشمند با سیستم عامل ios ارتباط می گیرد و از Google Maps و Directions API کمک می گیرد تا مسافر درحالی که گوشی خود را درون جیبش قرار داده است،براحتی مسیر خود را پیدا کند.

این سیستم هرجا که کاربر راه را اشتباه رفته باشد با ویبره کفش به وی هشدار می دهد به عنوان مثال اگر لازم باشد دست راست بپیچد پای راست وی ویبره را احساس می کند و اگر باید به سمت چپ بپیچد پای چپ وی می لرزد.اگر هم هردو پا دوبار پیاپی ویبره حس کند یعنی یک گردش به راست یا چپ را از دست داده و مسافر باید مسیر را برگردد.

3ویبره پیاپی در هر دو پا نیز نشان می دهد کاربر به مقصد رسیده است.این کفش در رویدادBarcelona Street Project رونمایی شد و در مرحله آزمایشی،گردشگر توانست در بارسلونا بدون دردسر به گشت و گذار بپردازد.