آرشیو پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۲۱۷
جهان
۲۰
همسایگان

مصونیت قضایی قانونگذاران ترکیه لغوشد

پارلمان ترکیه در رای گیری اولیه لایحه مورد حمایت حزب عدالت و توسعه مبنی بر سلب مصونیت از نمایندگان پارلمان را که به «حمایت از تروریست ها» متهم شده اند تصویب کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، این لایحه با اکثریت آرا یعنی 348 رای مثبت از 550 رای پارلمان تصویب شد. نتایج رای گیری اولیه نشاندهنده حمایت از این لایحه است، دومین رای گیری بعد از بحث و بررسی آن فردا انجام می گیرد. با این حال برخی منابع اعلام کردند ممکن است نمایندگانی از حزب عدالت و توسعه در حرکت پیش بینی نشده به این لایحه رای منفی دهند. براساس قانون فعلی نمایندگان پارلمان از هرگونه محاکمه مصون هستند. اما قضات می توانند پرونده های قضایی آنها را بررسی کنند که اجرا شدن حکم تنها پس از پایان دوره نمایندگی پارلمان امکان پذیر است. در صورت تصویب این لایحه، در دوره نمایندگی نیز امکان محاکمه نمایندگان پارلمان فراهم می شود. تصویب این لایحه در میان درگیری های فراوان یک ماه اخیر بین نمایندگان پارلمان ترکیه انجام شد. نمایندگان حزب کردی دمکراتیک خلق ها معتقدند این قانون آنان را هدف گرفته است.

خبر دیگر اینکه مهمت مظهر گولن، برادرزاده فتح الله گولن، روحانی معترض منتقد ترک به همراه 28 نفر دیگر به اتهام ارتباط با سازمان «تروریستی» فتح الله یا ساختار «دولت موازی» در ازمیر بازداشت شد.