آرشیو پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۲۱۷
جهان
۲۰

دو خط خبر

در پی انفجارهای روز سه شنبه بغداد که 96 کشته و 190 زخمی برجای گذاشت، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق تغییراتی در سازمان اطلاعات این کشور ایجاد کرد. این در حالی است که مقتدی صدر انفجارهای بغداد را دلیلی بر ناتوانی دولت در حمایت از ملت خواند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی مداخله جویانه بار دیگر تاکید کرد: بشار اسد یا با صلح یا با زور برکنار خواهد شد. اگر نظام اسد به توافق های جامعه جهانی پاسخ مثبت ندهد در آن صورت ما دنبال طرح های جایگزین خواهیم بود و هر اقدامی که بتوان آن را انجام داد مورد بررسی قرار خواهیم داد.

منابع نظامی لیبیایی اعلام کردند گروهی از نیروهای نظامی ویژه از ایتالیا، امریکا و انگلیس در عملیات علیه داعش در غرب لیبی مشارکت دارند. همزمان نیروهای حامی دولت توافق ملی لیبی نیز از باز پس گیری منطقه استراتژیک «ابوقرین» در شرق طرابلس پس از درگیری ها با داعش خبر دادند.

در پی رای گیری در پارلمان ونزوئلاکه تحت کنترل مخالفان دولت است، دستور نیکلاس مادورو برای اعلام وضعیت فوق العاده در این کشور رد شد و نمایندگان مخالف دولت از مردم خواستند از وضعیت فوق العاده سرپیچی کنند زیرا اجرای آن، منجر به عمیق تر شدن شکاف میان قانون اساسی و نظم دموکراتیک می شود.

وزارت خزانه داری امریکا اعلام کرد، با هدف حمایت از انجام اصلاحات سیاسی و توسعه اقتصادی در میانمار، تحریم ها علیه این کشور را کم می کند.

دیوان عالی فدرال برزیل اعلام کرد، درخواست حقوقی برای آغاز روند استیضاح میشل تمر، رئیس جمهوری موقت برزیل را بررسی می کند. تمر که سابقا معاون دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل بود، پس از آنکه روسف موقتا برای اجرای روند استیضاح از مقام ریاست جمهوری معلق شد، قدرت را به دست گرفت.