آرشیو دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۴۹
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

احمد بابایی: شرمنده علی اکبرهای خمینی هستیم

شصت و پنجمین «عصرانه ادبی»، پاسداشت شاعر آئینی احمد بابایی با حضور جمعی ازشاعران در خبرگزاری فارس برگزار شد.

جواد حیدری در این مراسم گفت: احمد بابایی با پیشینه ای که دارد مسیری که شعرای اهل بیت می روند را طی می کند. مهمترین آسیبی که به شاعری اهل بیت خورده قطع رابطه آنها با پیشکسوتان شعر آئینی است و دومین آسیب، بستن راه نقد بر اشعار خود است.اما احمد بابایی هم به پیشکسوتان توجه دارد و هم اهل پذیرش نقد است و فقط در کارش امام حسین (ع) را ملاک قرار داده، آرزو داریم که روزی برسد که اهل بیت به ما بگویند شعر احمد بابایی را حفظ کنید.

هادی جانفدا در بخش دیگری از این مراسم گفت: برخی شاعران آئینی به خصوص جوان ترها برای اینکه کسب محبوبیت کنند یا اینکه توانایی شعری خود را نشان دهند، سراغ شعر غیرآئینی هم رفته اند، اما احمد بابایی شعرش را وقف اهل بیت کرده و فقط در این مسیر شعر سروده است.

مرتضی امیری اسفندقه شاعر و پژوهشگر نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: شعر آئینی که به نوع خاصی شعر گفته می شود هم تصریح دارد و هم تلمیح، تصریح در اشعار آئینی به اسامی است و تلمیح اشاره به گوشه چشم است. شعری که احمد بابایی در محضر رهبر انقلاب خواندند هم تصریح داشت و هم تلمیح که خب بعد از تمام شدن شعرش هم آفرین، هم خیلی خوب و هم عالی شنیدند. زیرا شعرش هم پیکره دارد و هم پیام.

مصطفی محدثی خراسانی نیز در بخشی از این مراسم با اشاره به چالشی که شعر آئینی با آن روبه رو بوده، گفت: شعر آئینی همواره اینطور بوده که یا با مردم ارتباط برقرار نمی کرده در عین حالی که شعر بوده و یا با مردم ارتباط برقرار کرده است، من ردپای نحو کلامی بیدل را در اشعار احمد بابایی دیده ام.

احمد بابایی نیز در پایان این مراسم ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: اگر راضی نمی شدم برنامه ای با این عنوان برای من برگزار شود به خاطر این است که ما شرمنده علی اکبرهای خمینی هستیم و هیچگاه از این شرمندگی خارج نمی شویم تا مادامی که این شهدا هستند.

او در پایان سخنانش شعری با مضمون مدافعان حرم قرائت کرد. در پایان این مراسم از احمد بابایی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.