آرشیو دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۴۹
اقتصادی
۴

رئیس انجمن ملی خرما: خرمای ماه رمضان تامین است

رئیس انجمن ملی خرمای کشور گفت: سردخانه ها مملو از خرما است و مشکلی برای تامین این محصول در ماه مبارک رمضان وجود ندارد.

محسن رشید فرخی در گفت وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: میزان تولید خرمای کشور به طور متوسط، سالانه حدود یک میلیون تن است که در استان های فارس، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان تولید می شود.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 15 تا 22 درصد خرما صادر می شود، تصریح کرد: این محصول به آمریکای شمالی و اروپا صادر می شود.

البته بخش عمده ای از خرمای ایران به مالزی صادر می شود، ضمن اینکه روسیه، هند و چین هم از جمله متقاضیان خرمای ایران هستند.

رئیس انجمن ملی خرمای کشور بیان داشت: چین به تازگی به جمع مشتریان خرمای ایران پیوسته است و با اقداماتی که برای معرفی این محصول در این کشور انجام می شود امیدواریم صادرات خرما به این کشور افزایش یابد.

فرخی افزود: در سه سال گذشته هر سال در ماه رمضان چند کانتینر خرما به صورت هدیه به استان های مسلمان نشین چین ارسال شده است تا بدین ترتیب مردم این کشور با خرمای ایران آشنا شوند.

وی بیان داشت: کشور چین برای واردات میوه و تره بار به کشورش مقررات خاصی دارد که با رایزنی های انجام شده با مسئولان این کشور، تلاش داریم تا این مقررات تسهیل شود.

رئیس انجمن ملی خرمای کشور افزود: ارزآوری حاصل از صادرات خرما برای کشور حدود 300 میلیون دلار است که تلاش می کنیم تا در چهار سال آینده این رقم را به 500 میلیون دلار افزایش دهیم.

رشید فرخی با بیان اینکه کار ذخیره سازی و توزیع خرما برای ایام ماه مبارک رمضان بر عهده بخش خصوصی است، گفت: امسال هم سردخانه ها مملو از خرما است و هیچ مشکلی برای تامین خرمای مورد نیاز مردم در این ایام وجود ندارد.

ضمن اینکه حدود 40 درصد از خرمای تولیدی کشور در ماه رمضان به مصرف می رسد.

وی با بیان اینکه بازار خرما بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود گفت: خرمای مضافتی بیشترین تقاضا را در ماه رمضان دارد و قیمت هر کیلوگرم از این محصول در حال حاضر در عمده فروشی ها بین چهار تا چهارهزار و 500 تومان است.