آرشیو دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۴۹
حوادث - اخبار کشور
۱۱

وزیر بهداشت: وجود رانت دولتی مانع رقابت بخش خصوصی شده است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه مراسم رونمایی از ده قلم داروی تولید داخل، تصریح کرد: دستگاه ها از مداخله در صنعت دارو پرهیز کنند زیرا رانت دولتی مانع رقابت بخش خصوصی در سرمایه گذاری و قانون گذاری است.

حسن قاضی زاده هاشمی در حاشیه مراسم رونمایی از خط تولید داروهای جدید، گفت: سیاست گذاری وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بر روی بحث تولید دارو واردات و صادرات منطقی بوده و امیدواریم حمایت بیشتری انجام شود تا استعدادها و نخبگان این حوزه کشف و مورد حمایت قرار گیرند.

وی ادامه داد: صادرات دارو طی یکی دو سال اخیر دو برابر افزایش یافته و این دسترسی مردم را کاهش نداده است، بلکه در کنار این اقدام اگر هزار میلیارد تومان دولت به صنعت دارو که نیاز به نوسازی و بازسازی دارد، کمک کند نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

هاشمی در مورد تعیین تکلیف تعرفه های درمانی سال 95 گفت: این تعرفه ها قرار بود در جلسه هیئت دولت چهارشنبه گذشته اعلام شود. بحث های کامل بر روی آن انجام شده و منتظر موافقت رئیس جمهوری هستیم اما ایشان به سفر دولت رفته در نتیجه پس از موافقت وی نتیجه را اعلام می کنیم.

وزیر بهداشت گفت: 300 قلم دارو کمبود داشتیم که اکنون به 30 قلم رسیده، 10 هزار متخصص توزیع شده و 11 میلیون نفر بیمه شده اند. در کنار این اقدامات واردات دارو افزایش یافته ولی واردات بالانرفته و سهم تولید داخل بیشتر شده است. سهم تولید داخل 60 درصد بود که اکنون به 70 درصد رسیده است. وی گفت: طبق برنامه ششم توسعه که هنوز تصویب نشده، سهم تولید داخل دارو باید 75 درصد باشد، که ما تا این میزان موفق شده ایم. علیرغم فراهم شدن فرصت برای صادرات و اینکه در این زمینه کم نگذاشته ایم و فضا ایجاد کرده ایم اما متاسفانه نه تنها در بحث دارو که در سایر حوزه ها نیز بخش خصوصی ایران برای صادرات آموزش کافی ندیده که باید توانمند شود.

به گزارش فارس؛ هاشمی افزود: بانک ها می توانند در این زمینه کمک کنند البته دستگاه حکومتی از مداخله در صنعت دارو باید پرهیز کنند. چرا که به دلیل وجود رانت های دولتی در سرمایه گذاری و قانونگذاری، بخش خصوصی نمی تواند رقابت کند.