آرشیو دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۵۸۹
سیاست
۷

سندی از قرارگاه کربلاپیش از عملیات بیت المقدس

شرق: مرکز ملی اسناد دفاع مقدس، اقدام به انتشار برخی اسناد این دوران کرده است. در یکی از این اسناد که آن زمان قید «خیلی محرمانه» داشته و به تاریخ 9 اردیبهشت 1361 است، «قرارگاه کربلا» به پیشنهادات «ستاد مشترک ارتش» پاسخ داده است. در این نامه، قرارگاه کربلاخطاب به ستاد نوشته: «آزادسازی خونین شهر از اشغال دشمن و تهدید بصره به منظور دستیابی به اهداف سیاسی-نظامی هدف اصلی و تدبیر مشترک و هماهنگ شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نزاجا در عملیات کربلای 3 است».

در ادامه این سند آمده: «بدیهی است انهدام نیروهای دشمن در بخش جنوبی جبهه (خونین شهر-بصره) و همچنین (بستن) راه عقب نشینی و فرار نیروهای متجاوز، در منطقه عمومی «جفیر» -جنوب کرخه- از طریق جاده طلاییه (به سمت) بصره در پیامد چنین تدبیری منظور و برآورد شده است».

در قسمت دیگری از این سند، با تشکر از راهنمایی ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، نوشته شده: «قرارگاه کربلااعتقاد دارد نظرهای ستاد مشترک در طرح عملیاتی کربلای 3 مورد نظر و ملاحظه خاص بوده و حین هدایت عملیات نیز دستیابی سریع به نقطه نظرهای فوق مورد توجه است و از میان راه های کار مختلف، از راهکار پیشنهادی آن ستاد با توجه به وضعیت زمین و دشمن و تدبیر اصلی عملیات که فوقا به آن اشاره شد و پس از مباحثات فراوان و تبادل نقطه نظرهای مختلف مانور مذکور در طرح عملیاتی کربلای 3 به عنوان راهکار هماهنگ شده مشترک و مورد توافق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نزاجا (انتخاب) و در مراحل اجرائی قرار گرفته است».

این نامه یک روز پیش از آغاز عملیات بیت المقدس نوشته شده و ذیل آن نام «قرارگاه عملیاتی کربلا» با امضای شهید «علی صیادشیرازی»، فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش و «محسن رضایی»، فرمانده وقت سپاه پاسداران دیده می شود.