آرشیو سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۳۵۳۴
اقتصاد
۵
چهره روز

تعریف مشترکی از مشکل در سوریه وجود ندارد

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی با اهالی رسانه به دایره وسیعی از سوال های خبرنگاران پاسخ داد. مهم ترین محورهای سخنان وی به شرح زیر است:

محمد جواد ظریف در ادامه سفرهای دوره ای خود به زودی سفری پنج روزه به چهار کشور لهستان، سوئد، لتونی و فنلاند خواهد داشت.

در خصوص مساله حج ایران با حداکثر خویشتنداری، جنبه های پیگیری فنی و اجرایی این موضوع را ادامه می دهد و اگر عربستان به وظیفه خود به عنوان میزبان عمل نکند در واقع مسوول نرفتن حجاج ایرانی به حج و «صد عن سبیل الله» است.

عربستان اولویت خود را در تشدید درگیری ها در منطقه قرار داده و این اولویت را انتخاب کرده: در حالی که ایران به دنبال گسترش همکاری با دولت های منطقه است.

ایران از اقدامات دولت عراق و سوریه جهت مبارزه و رویارویی با گروه های تروریستی که مناطق مختلف این کشور را ناامن کرده و بازگرداندن امنیت به کشورهای شان حمایت می کند.

یکی از مشکلات حاکم بر نشست های سوریه، عدم وجود اجماع و تعریف مشترک از مشکل موجود در سوریه و اولویت هایی است که باید مورد توجه کشورهای شرکت کننده قرار بگیرد، است.

در حل بحران سوریه باید اولویت مشخص شود و برنامه ریزی ها در مسیر تحقق این اولویت قرار بگیرد.

ایران تهدیدکننده هیچ کشوری نبوده، در حالی که هدف انواع توطئه ها و حیله ها قرار داشته است.

برگزارکنندگان نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست در تهران یک موسسه غیردولتی و مردم نهاد است. برگزارکنندگان آن اعلام کردند که هدف آنها از برگزاری این نمایشگاه، نمایش دادن هولوکاستی است که این روزها و طی دهه های گذشته از سوی صهیونیست ها علیه ملت فلسطین در جریان است. ما به عنوان دولت برگزارکننده این نمایشگاه نیستیم.

آنچه بحران سوریه را افزایش و تشدید داده و آن را به سمت یک بحران حل نشدنی و شبه حل نشدنی سوق داده طرح هایی مثل طرح های الف، ب و ج است که کشورهایی مثل عربستان به دنبال اجرای آن در ارتباط با این بحران بوده اند.

ایران از همه راهکارهای قانونی که ملت فلسطین برای استیفای حقوقش در نظر می گیرد استقبال می کند و این سیاستی است که ایران از ابتدای انقلاب اسلامی در مورد موضوع فلسطین پیگیری کرده است.