آرشیو سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۴۹
جهان
۶

شمارش معکوس برای آزادی فلوجه

همزمان با جشن های نیمه شعبان، حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق اواخر شامگاه یکشنبه در بیانیه ای شروع عملیات آزادسازی فلوجه را کلید زد.

گزارش ها حاکی است پیشروی نیروهای عراقی به سمت مرکز شهر فلوجه به صورت روان و آرام جریان داشته و این نیروها تاکنون موفق شده اند چند منطقه را از این شهر آزاد کنند. در نبرد فلوجه بیش از 20 هزار نیرو مرکب از ارتش و بسیج مردمی عراق درکنار نیروهای عشایر حضور دارند. همچنین نیروی هوایی عراق و بالگردهای ارتش این کشور نیز در این عملیات گسترده حضور دارند.

حیدر العبادی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به مردم کشورش وعده داد بزودی پرچم ملی عراق بر فلوجه افراشته می شود. از طرفی فرمانده پلیس مرکزی عراق در بیانیه ای پیش از ظهر دیروز اعلام کرد که نیروهای عراقی تاکنون در مناطق شرقی فلوجه توانسته اند تعدادی از مواضع و روستاها را آزاد کنند. ستاد تبلیغات جنگ عراق نیز از کشته شدن ابوعامر الانصاری، سرکرده (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش در شهر فلوجه استان الانبار و شماری از دستیاران او خبر داد.

سخنگوی تشکیلات مردمی الحشد الشعبی نیز در بیانیه ای اعلام کرد: پیشروی نیروهای مشترک عراقی و مردمی به سمت مرکز شهر فلوجه به صورت روان در حال جریان است. فلوجه، دومین شهر بزرگ الانبار پس از الرمادی در 50 کیلومتری غرب بغداد واقع شده است. گفته می شود بسیاری از حملات تروریستی علیه پایتخت در این شهر طراحی و مدیریت می شود. از این رو بسیاری از سران گروه تروریستی داعش در این شهر حضور دارند.

روز شنبه ارتش عراق خطاب به شهروندان عراقی ساکن این شهر گفت اگر نمی توانند این شهر را ترک کنند، باید پرچمی سفید بر فراز خانه هایشان برافرازند. اما گزارش های رسیده حاکی از آن است که تروریست های داعش از خروج مردم از مناطق تحت کنترل خود در فلوجه جلوگیری می کنند.

ناظران می گویند با توجه به اطلاعات عملیاتی و میدانی مختلف، فلوجه اهمیت و حساسیت بسیار بیشتری نسبت به موصل و غرب الانبار (به دلیل نزدیکی با بغداد) دارد، چرا که نقطه فرماندهی و تسلط بر مرکز استقرار نیروهای این گروه تروریستی در عراق به شمار می رود. فلوجه در واقع پلی است برای دست یافتن نیروهای ارتش عراق به شهر بزرگ موصل که از دوسال پیش تاکنون درچنگ داعش است. دولت عراق گفته است امسال این شهر را از تصرف تروریست ها خارج خواهد کرد.