آرشیو چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۳۷۷۳
تاریخ و اقتصاد
۳۰
واکاوی

مرگ سه پسر مهندس الممالک

گروه تاریخ و اقتصاد: در این هفته سه پسر مهندس الممالک در ظرف یک هفته به [علت] گلودرد مرحوم شدند و عمارت وسط اندرونی اش که تازه ساخته بود با مبل و اسباب و غیره سوخت. عیالش ناخوش است. خیلی بیچاره صدمه کشید. اما شاه و صدراعظم تلافی کردند. نوکر محرم صدراعظم است. چهارشنبه 18 جمادی الثانیه- صبح منزل حضرت والارفتم. تولوی خان دیروز در آن برف و سرما از جاجرود آمد. دایی جانم معتضدالسلطنه یک ماهه مرخصی از شاه گرفته که چاپاری مشهد مقدس زیارت برود. اعلیحضرت یک عکس خود را برای موید الدوله التفات فرموده اند، ببرد.

خرجی هم فرموده اند التفات خواهد شد. دیروز شهر آمد که تهیه [تدارک] رفتن را درست کند. در این سرما آن هم چاپاری یک ماه راه رفتن خیلی سخت است. امیرزاده معتضدالسلطنه چند سال هم بعد از فوت مرحوم اعتضاد السلطنه در مشهد اقامت بلکه توطن داشت. حالانمی دانم در این سرما چه باعث شده که مجددا می خواهد برود. مراجعت هم از راه عشق آباد خواهد آمد. باری تولوی خان شکار درستی نکرده بود. می گفت قرقچی ها خیلی امسال به مردم سخت گرفته هیچ کس را نمی گذاشتند شکار برود. تفنگ ها و اسب ها را می گرفتند. امروز اعلیحضرت تشریف خواهند آورد. دو برف کوچک آمده است. دیروز هم تا عصر برف می آمد لیکن به زمین ننشست. از همان روز جمعه بنای سرما را گذاشت. خیلی امسال سرما عقب افتاد. همه ساله این وقت شدت سرما تسکین یافته بود. بعد از ناهار حمام رفتم. نیم ساعت به غروب مانده منزل آمدم. کوچه ها از بارندگی دیروز به شدت گل شده در بعضی جاها نیم ذرع گل و آب ایستاده، عبور خیلی سخت است. مردم به جان کندن تردد می کردند.

روزنامه خاطرات عین السلطنه/ تالیف قهرمان میرزا عین السلطنه؛ به کوشش مسعود سالور، ایرج افشار. مشخصات نشر: تهران: اساطیر، 1374 ج 1، ص: 565