آرشیو چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۵۰
سینما
۱۸

خاطره حاتمی کیا از هو شدن در فرانسه

مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره فیلم روح الله فرصتی شد تا ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان شناخته شده کشورمان به طرح برخی گلایه هایش بپردازد.

او در سخنرانی خود گفت: سال 69 یا 70 با فیلم مهاجر در مراسم هفته فیلم ایران در شهر کن حضور پیدا کردم، فیلم که اکران شد در یکی از دیالوگ های این فیلم بازیگر وقتی فریاد زد «الله اکبر خمینی رهبر» جمعیت سالن مرا هو کردند. هر جای فیلم اسم خمینی(ره) که می آمد جمعیت هو می کشیدند؛ آنجا بود که فهمیدم در مورد امام موضوع متفاوت است، فهمیدم راه امام راحل راه سختی است و این راه برای سربازان امام خمینی(ره) هم سخت خواهد بود؛ اما از جشنواره که بیرون بیایید، کمی که به محله های پایین شهر بروید اوضاع متفاوت است. چند سال قبل که در پاریس بودم و برای تحقیق از محله های پایین آن بازدید داشتم، همه امام را می شناختند.

به گزارش فارس، حاتمی کیا افزود: امروز که 34 سال از آزادسازی خرمشهر می گذرد، وقتی برای داوری جشنواره ها دعوت می شوم، مجموعه فیلم های مدافعین حرم را که می بینم، دقیقا مشابه همان صحبت ها و همان مسائل است؛ سربازانی که در کشور دیگر و غریب تر از آنها هستند، اما همان راه خمینی(ره) را طی می کنند.

کارگردان آژانس شیشه ای و بادیگارد با انتقاد از به حاشیه رفتن اندیشه امام(ره) در سینما بیان کرد: کم کم عکس امام حذف شد و بعدتر کلام امام هم جدا شد، نمی گویم مقصر فیلمساز است؛ شاید مسئولان باید توجه می کردند، من که سال 68 جوانی حدود 30 ساله بودم، به من فهمانده می شد باید بدون ترس از دنیا حرفم را بزنم. معتقدم امام(ره) مسیر را روشن کرده بود و هرچه به اواخر عمرشان نزدیک می شدند، مسائل را صریح تر بیان می کردند.

او در ادامه گلایه هایش افزود: این که سیدحسن خمینی به من اظهار لطف و محبتی داشته باشد را تا به حال شاهد نبوده ام. امام صریح بود و با گل و بوته نمی توان آن را نشان داد، قدرت و صراحت امام در جشنواره های امروز دیده نمی شود.