آرشیو پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۵۲
اقتصادی
۴

منتخب مجلس دهم: دولت تمایلی به حذف یارانه ثروتمندان ندارد

یک منتخب مجلس دهم با اشاره به مقاومت دولت در برابر حذف یارانه 24 میلیون نفر پردرآمد گفت: این رویکرد به نفع اغنیا است.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم، در مورد مصوبه مجلس شورای اسلامی برای قطع یارانه نقدی پردرآمدها و مقاومت دولت در این زمینه اظهار داشت: دولت ملاحظات سیاسی را بر ملاحظات کارشناسی در بخش اقتصاد ترجیح می دهد و رویکرد و ادبیات دولت در بحث هدفمندسازی یارانه ها این است که افکار عمومی و طبقات اجتماعی را بیشتر متوجه خود کند.

وی افزود: تمام کارشناسان اقتصادی و حتی مسئولین در دولت فعلی در گذشته منتقد جدی اجرای روش کنونی هدفمند کردن یارانه ها بودند؛ در جلسات کمیسیون تلفیق بودجه 95 هم همین نظرات را داشتند؛ اما وقتی در جامعه طرح موضوع می شود، در ظاهر با آن مخالفت می کنند.

منتخب مردم در مجلس دهم با بیان اینکه برخی از تصمیمات در دولت تدبیر و امید به دلیل هم خوانی با فضای اجتماعی است تا فضای کارشناسی و تخصصی، گفت: مصوبه مجلس برای قطع یارانه 24 میلیون نفر، قانون است و دولت مکلف به اجرای آن و انجام ندادن آن تخلف محسوب می شود.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه دولت تمایلی به حذف یارانه پردرآمدها ندارد، افزود: دولت می گوید به دلیل عدم شناسایی، امکان جدا کردن دهک های پردرآمدها را ندارد؛ درحالی که می بایست در مدت این سه سالی که سرکار آمده، بانک اطلاعات را تشکیل می داد، تا شرایط حذف یارانه ثروتمندان فراهم شود و اقدام آن را در تصمیم و اراده دولت ببینیم.

وی گفت: در دولت یازدهم تبعات ناشی از فضای اجتماعی و سیاسی بر تصمیمات کارشناسی ترجیح دارد. دولت امروز با کسری منابع روبه رو است و بارها اعلام کرده در پرداخت نقدی یارانه مشکل دارد و شب پرداخت یارانه، شب عذاب عظما و مصیبت است بنابراین وقتی با مصوبه بودجه مخالفت می کند جای تعجب دارد و غیرکارشناسی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم تاکید کرد: دولت به دلیل تبعات سیاسی و اجتماعی نمی خواهد مصوبه مجلس را اجرا کند و این رویکرد به نفع اغنیاست.