آرشیو پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۵۲
اخبار کشور
۱۰

حجت الاسلام سیدعلی خمینی: جمهوری اسلامی ایران باید از اتباع گفتمانی خود در کشورهای گوناگون دفاع کند

یادگار امام(ره) تاکید کرد: لازمه بروز هر تمدن، قوه قهریه ای است که بتواند از ام القری و تابعین گفتمانی آن دفاع کند.

حجت الاسلام سیدعلی خمینی یادگار امام خمینی(ره) با اشاره به جایگاه فقه در قلمرو تمدن اسلامی، گفت: اگر فقه ما متناسب با جامعه امروز و تمدن اسلامی نباشد، هیچ وقت تمدن اسلامی شکل نخواهد گرفت، لذا تاکیدی که امام بر فقه حکومتی دارند از همین مسئله نشات خواهد گرفت.

وی افزود: ما اگر قصد ورود به تمدن اسلامی داریم باید فقهی جوابگو داشته باشیم تا بتوانیم براساس آن تمدن را بر پایه اسلام به پیش ببریم.

حجت الاسلام سیدعلی خمینی با اشاره به اینکه سه راهکار برای مقابله با تمدن غرب وجود دارد، ابراز داشت: نفی تمدنی، جذب تمدنی و اصلاح تمدنی سه راهکار متصور برای مقابله با تمدن غربی است که می توان براساس آن تصمیم گیری کرد.

وی با اشاره به اینکه قدرت قوای نظامی در ساخت تمدن بسیار مهم است، تصریح کرد: لازمه بروز هر تمدن، قوه قهریه ای است که بتواند از ام القری و تابعین گفتمانی آن دفاع کند.

به گزارش تسنیم این استاد حوزه بیان داشت: امروز آمریکا از آن طرف دنیا به عنوان ام القرای تمدن غربی خود را موظف می داند تا از تابعین گفتمانی خود دفاع کند؛ چرا جمهوری اسلامی ایران نباید این وظیفه را برای خود بداند تا از اتباع گفتمان خود در کشورهای گوناگون برای تحقق تمدن اسلامی دفاع نماید.

یادگار امام با تاکید بر اینکه برای تحقق تمدن اسلامی نیازمند به فقه هستیم، خاطرنشان کرد: شخصی که این پایه گذاری و ذهنیت را انجام داد که می توانیم فقه مناسب با تمدن اسلامی و شرایط دنیای جدید داشته باشیم، امام خمینی(ره) بود.