آرشیو شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۲۳
جهان
۲۰

دو خط خبر

دونالد توسک رئیس شورای اروپا اعلام کرد: تحریم های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه روسیه تنها زمانی لغو خواهد شد که توافقنامه مینسک در اوکراین به طور کامل اجرا شود.این اظهارات در حالی مطرح شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از آمادگی مسکو برای حل اختلافات با روسای اروپایی خبر داد.

هرچند امریکا اعلام کرده است، هیبت الله آخوندزاده، رهبر جدید طالبان در «فهرست تروریست» امریکا نیست و این مساله ممکن است به روند صلح کابل – طالبان کمک کند اما باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا معتقد است، طالبان به این زودی ها پای میز مذاکره نمی نشیند و این گروه شبه نظامی همچنان به حملات و خشونت های خود ادامه خواهد داد. خبر دیگر اینکه، دفتر سیاسی طالبان که در کشور قطر مستقر است، با انتشار اطلاعیه ای وفاداری خود را به آخوندزاده اعلام کرد.

تنها چند روز پس از سفر شیخ الازهر به واتیکان و دیدار با پاپ فرانسیس، گروه های افراطی در مصر خانه های تعدادی از مسیحیان قبطی را به آتش کشیدند. محل حادثه روستای کرم در استان منیا در مرکز مصر است.

مقامات سوئیس در اقدامی جنجال برانگیز والدین یا قیم های دانش آموزان مسلمانی را که از دست دادن با استاد خود اجتناب می کنند، به میزان5000 فرانک سوئیس جریمه می کند.

یک شرکت شکلات سازی که با توجه به مسابقات قهرمانی جام ملت های اروپا، تبلیغات خود را با تصاویر کودکی بازیکنان تیم ملی که یکی از آنها سیاه پوست است، تزئین کرده اعتراض «پگیدا»، گروه ضد مهاجران و ضد مسلمانان آلمان را بر انگیخت.