آرشیو پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۵۱
جهان
۶

چهره ها

عربستان حملات به یمن را در ماه رمضان متوقف کند

به گزارش النشره، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی از عربستان سعودی خواست از توافق آتش بس در یمن حمایت کند و در ماه رمضان حملات متوقف شود تا به این وسیله کمک های انسانی در اختیار افراد نیازمند و ضعیف قرار بگیرد.

بان کی مون در ادامه همچنین ابراز امیدواری کرد عربستان سعودی از مذاکرات حل بحران یمن که در کویت در حال برگزاری است، حمایت کند.

وعده تغییرات بنیادین در سیاست خارجی ترکیه

نخست وزیر جدید ترکیه با اعلام این که آنکارا می تواند در آینده نزدیک روابطش با اسرائیل، مصر و روسیه را از سر گیرد، تغییری گسترده را در سیاست خارجه این کشور نوید داد.

به گزارش روزنامه حریت، بینالی ایلدریم، در اولین نشست حزبی خود پس از تائید کابینه اش توسط رئیس جمهور این کشور، خطاب به نمایندگان حزب «عدالت و توسعه» گفت: ترکیه مشکلات متعددی دارد، ما مشکلات منطقه ای داریم. درگیری هایی که در منطقه ما، اتحادیه اروپا، قبرس و قفقاز رخ می دهد، اهمیت کشور ما را در منطقه دوچندان کرده است و ما از این آگاهیم، بنابراین باید دوستانمان را افزایش و دشمنانمان را کاهش دهیم. چراکه در طول تاریخ ما همواره طرف سرکوب شده ماجرا بوده ایم.

آماده استقلال هستیم

رئیس اقلیم کردستان عراق ابراز امیدواری کرد بتواند در مدت یک سال همه پرسی استقلال برگزار کند. مسعود بارزانی، در مصاحبه با روزنامه سوئیسی «نویه زورشر سایتونگ» گفت: به امید خدا امسال رفراندومی برگزار می شود. اقلیم کردستان عراق آماده استقلال است.

ناتو منتظر اشاره لیبی برای دخالت در این کشور است

ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اعلام کرد این سازمان نظامی آمادگی دارد در صورت درخواست مقامات دولت وفاق ملی در لیبی مداخله در اوضاع این کشور را آغاز کند.

وی گفت: ما آمادگی داریم به لیبی کمک کنیم در صورت تمایل دولت جدید وفاق ملی در این کشور، نهادهای دفاعی و نظامی این کشور دوباره ایجاد و بنا نهاده شود. استولتنبرگ افزود: من بتازگی با فائز سراج نخست وزیر لیبی درباره چگونگی کمک های ناتو به این کشور صحبت کرده ام و قرار است بزودی گروهی متخصص به مقر ناتو اعزام شوند تا نحوه کمک های ما به این کشور و به دولت جدید لیبی مورد بررسی قرار گیرد.