آرشیو پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۵۱
فرهنگ و هنر
۱۶

حفظ حرمت، شرط ورود هنر انقلاب به بازار

در سال های اخیر آثار هنری کشورمان در مهم ترین حراج های بین المللی عرضه شده است. با این حال هنوز هم آثار چشم نواز هنر انقلاب در گنجینه مراکز و سازمان های مختلف خاک می خورد و نه تنها به بازارهای هنری راه نمی یابد، بلکه زمینه نمایش آنها هم کمتر فراهم می شود. این موضوعی است که حتی مورد اعتراض برخی از هنرمندان نسل اول انقلاب نیز واقع شده و آنها از خاک خوردن آثارشان گله دارند.

روز گذشته مرتضی گودرزی دیباج، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری نشستی با خبرنگاران تشکیل داد و گفت: ما مکتب هنر انقلاب را داریم. سیاست کلان حوزه هنری این نبوده که آثار این مکتب در حراج ها عرضه شود. البته تصمیم گیر مدیر دفتر تجسمی حوزه نیست، بلکه مسئولان بالاتر هستند. ما در گنجینه آثار تجسمی حوزه هنری گنجی از دوره اول مکتب هنر انقلاب را داریم که می تواند بخشی از این آثار در بازار عرضه شود، اما این موضوع نیاز به آماده سازی و زیرساخت دارد که هنوز محقق نشده است.

او در پاسخ به خبرنگار ما بیان کرد: مانعی برای فروش آثار وجود ندارد، به شرطی که مکتب هنر انقلاب در حوزه هنری باقی بماند. ما حتی در حوزه هنری با این گنجینه غنی، محلی برای عرضه یا نمایش آثار آنچنان که در شان مکتب هنر انقلاب باشد، نداریم. وقتی چند هزار اثر هنری داریم، حداقل باید مثل موسسه صبا جایی برای نمایش 600 اثر داشته باشیم. البته انتظار ما راه اندازی موزه هنر انقلاب است. اگر این اتفاق رخ دهد، حوزه هنری محل عرضه هنر انقلاب می شود. با این اوصاف در حال حاضر تولید ما، جلوتر از عرضه است و این که برخی هنرمندان قدیمی انقلاب می گویند آثارشان در گنجینه ها خاک می خورد، درست است.

گودرزی دیباج ادامه داد: این که آثار هنری باید در مارکت ها و بازارها عرضه شود، حرف درستی است، اما خود این امر نیاز به زیرساخت دارد، چون هر بازاری نیاز به سرمایه گذاری دارد. باید طوری آثار هنر انقلاب در بازار عرضه شود که حرمت هنر انقلاب حفظ شود و اگر این اتفاق رخ دهد، ما موافقیم. البته باز هم تصمیم گیرنده، سیاستگذاران رده بالاتر هستند.