آرشیو یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۵۹۴
جهان
۸

جنبش «گولن» در فهرست تروریستی ترکیه

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد جنبش «فتح الله گولن» در فهرست تروریست های کشور ترکیه قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حریت، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، گفت جنبش فتح الله گولن در فهرست تروریستی کشور ترکیه قرار گرفته است. او افزود این تصمیم در جلسه شورای امنیت ترکیه که 26 می برگزار شده، اتخاذ شده است.

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد ما پیش تر به این جنبش هشدارهای خویش را داده بودیم. اردوغان تاکید کرد: ما اسم این گروه تروریستی را به دولت ابلاغ کردیم تا آنها تصمیمات لازم را درباره آنها اتخاذ کنند. او افزود: این جنبش سعی کرد بین ملت جدایی و تفرقه ایجاد کند که هرگز اجازه این کار را به آنها نخواهیم داد. با این اقدام جدید آنکارا، اسم جنبش فتح الله گولن و اعضای این گروه در کنار اسم حزب «کارگران کردستان» (پ ک ک) ترکیه به عنوان گروهی تروریستی قرار خواهد گرفت و همه قوانین ضدتروریستی ترکیه که اتحادیه اروپا به شدت با آن مخالف است، علیه جنبش فتح الله گولن به اجرا درخواهد آمد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین با متهم کردن مخالفان خود به تلاش برای به راه انداختن یک کودتای دیگر، تاکید کرد با گذشت 56 سال همچنان تاثیرات و پیامدهای کودتای سال 1960 میلادی احساس می شود. او حزب اپوزیسیون «جمهوری خواه خلق» را به تلاش برای جلب قدرت های بیشتر برای «قدرتمندان» ترکیه مشابه با همان سیستم سرپرستی و حفاظتی گذشته، متهم می کند.

کودتای 1960 سمبول یک دوره تاریک در تاریخ ترکیه است، چراکه «عدنان مندرس»، نخست وزیر وقت این کشور، در انتخابات سراسری 1957 میلادی پیش از آنکه سرنگون شود، توانسته بود 50 درصد از آرا را از آن خود کند. مندرس و دو نفر از متحدان نزدیکش به دنبال محاکمه ای که روند آن یک سال طول کشید، در جزیره «امرالی» در دریای مرمره اعدام شدند. حال اردوغان که هر روز به تشکیل دولتی اقتدارگرا نزدیک می شود، متعهد شده است مردم ترکیه دردی را که در کودتای 1960 تجربه کردند، دیگر تجربه نکنند.