آرشیو یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۲۴
جهان
۲۰

دو خط خبر

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد: جنبش گولن رسما به عنوان یک سازمان تروریستی ثبت خواهد شد. یکی از دادگاه های ترکیه دسامبر سال 2014 میلادی حکم بازداشتی را برای گولن صادر کرد که از سال 1999 میلادی در تبعید خودخواسته در امریکا به سر می برد.

گروه طالبان در واکنش به اعتراض ها علیه مسیر انتقال برق توتاپ، از اقوام افغانستان خواست خود را از هرگونه اختلاف های قومی و زبانی دور نگه دارند و مراقب توطئه های بیگانگان باشند. ساکنان ولایت بامیان افغانستان که اکثرا از قوم هزاره هستند، از معترضان جدی مسیر انتقال برق توتاپ به شمار می روند.

رینالدو بیگنون، آخرین دیکتاتور نظامی آرژانتین به خاطر جنایت هایی که در دهه 1970 میلادی مرتکب شده بود، به 20 سال حبس محکوم شد. محاکمه او و 14 افسر نظامی آرژانتینی مرتبط با این جنایت ها از سه سال پیش آغاز شده بود که با مجرم شناخته شدن همه متهمان، به پایان رسید.

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که خاله رهبر کره شمالی در نیویورک به صورت ناشناس زندگی می کند و یک مغازه خشکشویی دارد. «کو یونگ سوک» 18 سال است به امریکا پناهنده شده و همراه همسر و سه فرزندش با نام های مستعار زندگی می کنند.

شرکت حقوقی موساک فونسکا در پاناما که اخیرا اسنادش تحت عنوان «اسناد پاناما» فاش شد و از فرارهای مالیاتی و ثروت اندوزی های غیرقانونی برخی چهره های شاخص پرده برداشت، اعلام کرده دفاتر خود را در مناطق جزیره ای که تحت حاکمیت انگلیس است، می بندد.

اعضای گروهی در پاکستان موسوم به «جماعت الدعوه» که حامیان طالبان به شمار می روند، در شهر پیشاور برای ملااختر منصور سرکرده کشته شده طالبان نماز میت غیابی برپا کردند.