آرشیو دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۲۵
جهان
۲۰

کابینه <ییلدریم> رای اعتماد گرفت

بینالی ییلدریم، نخست وزیر جدید ترکیه پله های قانونی قدرت را یکی پس از دیگری طی کرده و اداره امور ترکیه را به طور رسمی در دست گرفت. گزارش ها از رای اعتماد پارلمان به کابینه معرفی شده ییلدریم حکایت دارد. ییلدریم پیشتر رای مثبت اردوغان را برای کابینه اش جلب کرده بود.

به گزارش ایرنا، در جریان نشست فوق العاده مجلس ترکیه از 435 نماینده حاضر در مجلس، 315 نماینده به کابینه بینالی ییلدریم رای اعتماد و 138 نفر رای عدم اعتماد دادند. در نشست دیروز نمایندگان ترکیه 115نماینده احزاب مخالف در رای گیری شرکت نکردند. به این ترتیب زمامداری ییلدریم در فضای سیاسی ترکیه به طور رسمی آغاز شد.

در همین خصوص ییلدریم ضمن تشکر از نمایندگان حاضر در پارلمان از عزم دولتش برای حل بحران های داخلی و منطقه ای خبر داد.

در همین حال طبق عرف مرسوم قرار است ییلدریم در روزهای آتی نخستین سفرخارجی خود را به بخش ترک نشین قبرس و پس از آن به جمهوری آذربایجان انجام دهد. پیشتر پس از اعلام کناره گیری احمد داوود اوغلو از رهبری حزب عدالت و توسعه، ییلدریم در نشست فوق العاده کنگره حزب عدالت و توسعه با اتفاق آرا به ریاست این حزب برگزیده شد.

درخبر دیگر از ترکیه در ششمین سالروز حمله به کشتی مرمره از سوی تل آویو، استانبول صحنه حضور هزاران معترض شد. بنا به گزارش ها هزاران نفر در استانبول ترکیه با برپایی راهپیمایی با عنوان «آزادی قدس و یاد شهدای کشتی مرمره آبی»، شعار مرگ بر اسرائیل و زنده باد فلسطین سردادند.