آرشیو سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۵۵
سینما
۱۸
تقویم سینمایی

تولد یک کابوی خوب

کلینت ایستوود، (متولد31 می 1930 / 11 خرداد): کلینت ایستوود، بازیگر و کارگردان سرشناس سینمای جهان امروز 86 ساله می شود، اما همچنان در این سن سرحال و قبراق است و فیلم هایی خوب و جذاب می سازد. او از آن دسته سینماگرانی است که دو دوره متفاوت را در کارنامه سینمایی خود تجربه کرده و جالب اینجاست که در هر دوی این زمینه ها بسیار موفق عمل کرده است.

نخستین شمایلی که از او به یاد می آوریم، کابوی و هفت تیرکشی کم حرف در سه گانه مشهور سرجیو لئونه است؛ فیلم های به خاطر یک مشت دلار، به خاطر چند دلار بیشتر و خوب، بد، زشت با آن فضای جذاب و ماجراجویانه و موسیقی شنیدنی انیو موریکونه، با حضور مرموز و قهرمانانه ایستوود به ترکیبی موزون و به یادماندنی برای تماشاگران نسل های مختلف در سراسر جهان تبدیل شد.

بهترین بازی ایستوود در این سه گانه مربوط به «خوب، بد، زشت» و ایفای نقش خوب است که در کنار بازی های دیدنی لی وان کلیف (بد) و ایلای والاک (زشت) به تابلویی از خصوصیات مختلف آدمی و ابعاد متنوع خیر و شر می ماند. یکی دیگر از تیپ های معروف ایستوود در دوران بازیگری، مربوط به بازی اش در نقش یک پلیس خشن و بی ملاحظه در فیلم «هری کثیف» است که طرفداران متعصب خودش را دارد. ایستوود وقتی پا به سن گذاشت، رو به کارگردانی آورد و هر از گاهی هم نقش اصلی فیلم های خودش را بازی کرد. او در کارگردانی هم به اندازه بازیگری موفق بود و در ژانرهای مختلف به قلب تماشاگران راه پیدا کرد؛ از عاشقانه ای چون «پل های مدیسون کانتی» و وسترنی مثل «نابخشوده» تا درام اجتماعی ورزشی همچون «عزیز میلیون دلاری».

یکی از مهم ترین فیلم های ایستوود در مقام کارگردان، فیلم «رود مرموز» است که شان پن و تیم رابینز برای بازی خوب در آن به ترتیب برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول و نقش مکمل مرد شدند.