آرشیو چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۵۷
اقتصادی
۴

بانک مرکزی اعلام کرد

ریزش 40 درصدی ارزش بورس در سال جاری

تازه ترین گزارش ارائه شده از تحولات شاخص های کلان اقتصادی در سال جاری از ریزش 40 تا 76 درصدی دو شاخص بورس و همچنین سفته و برات حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، بنابر آنچه که بانک مرکزی از تغییرات 11 شاخص کلان در ابتدای سال جاری ارائه کرده است شاخص ارزش سهام معامله شده در بورس تهران 40/6 درصد نسبت به پایان سال گذشته ریزش دارد. هرچند که این شاخص در مقایسه با ماه مشابه سال قبل حدود 28 درصد افزایش نشان می دهد.

این درحالی است که در فروردین ماه سال جاری بالغ بر 23/4 میلیارد سهم به ارزشی بیش از 5800 میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد. در این ماه شاخص تعداد 38/8 نسبت به اسفندماه و 40/6 درصد در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته کاهش داشت.

اما نوسان قابل توجه دیگر درشاخص های اقتصادی مربوط به برگشت سفته و برات در شهر تهران است به گونه ای که شاخص مبلغ سفته و برات واخواست شده حدود 76/5 درصد نسبت به پایان سال گذشته و 72 درصد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ریزش دارد.

آمارهای شعب واخواست دادگستری از این حکایت دارد که در فروردین ماه بالغ بر 500 برگ سفته و برات به مبلغی حدود چهار میلیارد تومان در تهران واخواست شده است. این درحالی است که شاخص تعداد و مبلغ سفته و برات برگشت خورده به ترتیب 29/7 و 11/6 بوده که در هر دو حالت کاهش وجود دارد.

گفتنی است ریزش شدید بورس و برگشت فراوان سفته و برات در سال جاری درحالی رخ داده که دولت روحانی وعده رونق و گشایش اقتصادی در پسابرجام را داده بود.