آرشیو یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۲۹
جهان
۲۰

خشم ترکیه از تصویب قطعنامه <نسل کشی> ارامنه در پارلمان آلمان

با تصویب قطعنامه ای از سوی بوندستاگ مبنی بر به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه، روابط آنکارا و برلین که در ماه های اخیر دستخوش افت و خیزهایی شده است، تا جایی تیره و تار شد که ترکیه سفیر خود را از آلمان فراخواند.

مدت ها است اختلاف و تنش از هر سو بر روابط ترکیه با شرکای بزرگ اروپایی اش سایه افکنده است. به گزارش ایسنا، تصویب قطعنامه نسل کشی ارامنه در بوندستاگ (پارلمان آلمان) آتش جدیدترین این تنش ها را روشن کرده است. اقدامی که بلافاصله با واکنش مقامات آنکارا از اردوغان گرفته تا نخست وزیر جدیدش بینالی ییلدریم را برانگیخت. ییلدریم که این نخستین چالش کاری او در حوزه سیاست خارجی است، طی اظهاراتی اقدام قانونگذاران آلمانی را به باد انتقاد گرفت و در رابطه با اثرات منفی این قطعنامه، گفت: از این پس ترکیه در روابط خود با اتحادیه اروپا تجدید نظر کرده و به مهم ترین خواسته این کشورها یعنی متوقف کردن سیل عظیم پناهندگان نه خواهد گفت.

دولت ترکیه صرفا به انتقادات لفظی اکتفا نکرد و در اقدامی عملی سفیر خود را از برلین فراخواند و در اقدامی دیگر کاردار سفارت آلمان را جهت ادای توضیح احضار کرد. این در حالی است که ارمنستان از تصمیم نمایندگان پارلمان آلمان مبنی بر به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه توسط دولت عثمانی در ترکیه، قدردانی و استقبال کرد. در پی ابراز خشم مقامات آنکارا آنگلامرکل، صدراعظم آلمان درنطقی دوستانه آنکارا را شریک راهبردی طرفین اروپایی خواند و تلاش کرد، از خشم رهبران ترکیه بکاهد. پیش از این نیز روابط ترکیه و آلمان بر سر برنامه ای طنز در تلویزیون زد دی اف آلمان علیه اردوغان، دچار چالش شده بود.

آلمان در سال های اخیر به عنوان رهبر اروپا شناخته می شود و تصمیم گیری های آن می تواند بر تصمیمات کل اتحادیه اروپا تاثیر بگذارد. در این مورد هم ترکیه نگران وضعیت درخواست خود برای پیوستن به اتحادیه اروپا است. بویژه که دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز در اظهاراتی پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را امری دانسته که تا سال 3000 میلادی امکان پذیر نیست.