آرشیو پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۵۷
اقتصاد
۴

انتخاب دبیرکل مهم ترین دستور کار اجلاس اوپک

همان طور که پیشتر نیز اعلام شد نشست 169 اوپک مهم ترین نشست این سازمان از نظر انتخاب دبیرکل جدید است.

به گزارش فارس، درحالی قرار است یکصد و شصت و نهمین نشست اوپک امروز در مقر دائمی این سازمان در وین برگزار شود که قیمت نفت نزدیک به 50 دلار است. در این نشست قرار است علاوه بر تعیین سیاست های اوپک برای شش ماه آینده و بررسی بازار نفت، دبیرکل این سازمان نیز انتخاب شود، اما این اولین نشستی است که بعد از النعیمی کهنه کار برگزار می شود و قرار است خالد الفالح، وزیر جدید نفت عربستان برای اولین بار پا به این سازمان بگذارد. بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی بر این باورند که پیش بینی این نشست چندان دشوار نخواهد بود و تولیدکنندگان اوپک به هیچ نتیجه ای در زمینه بازگشت نظام سهمیه بندی و کاهش تولید نمی رسند و طبق روال، کشورهای عضو این سازمان هر میزانی که می خواهند، تولید خواهند کرد.

بیژن زنگنه در آستانه برگزاری یکصد و شصت و نهمین نشست عادی اوپک با اشاره به این که اوپک، نهادی برای حداکثر کردن منافع اعضاست و باید در جهت تثبیت بازار، فعالیت کند و بتواند در مواردی که بازار نامتعادل می شود، نقش مدیریتی داشته باشد، می گوید: ایران از این نقش اوپک، حمایت می کند.

زنگنه با بیان این که ایران در یکصد و شصت و نهمین نشست اوپک در جهت ایفای این نقش تلاش می کند، تفاوت این نشست را با نشست 168 اوپک افزایش صادرات نفت ایران عنوان کرده و اضافه می کند: صادرات نفت ایران در فاصله نشست 168 تا 169 اوپک دو برابر شده که این افزایش نه تنها تاثیر منفی بر بازار نداشته، بلکه بخوبی جذب بازار شده است.