آرشیو پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۵۷
جهان
۶

چهره ها و نظرها

طرح صلح عربی باید بدون اصلاحات اجرایی شود

دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین ساف اعلام کرد، طرح صلح عربی درصورتی قابل اجرایی شدن است که بدون اصلاحات باشد. به گزارش فارس، صائب عریقات گفت: تحقق طرح دو دولتی، به رسمیت شناختن صریح مرزهای سال 1967 را می طلبد و طرح صلح عربی باید بدون اصلاحات اجرا شود. وی افزود: اسرائیل باید به قانون بین الملل، قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل پایبند باشد. آنچه مسئولان اسرائیلی می گویند فقط روابطی عمومی است و ما به گفته های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی عادت کرده ایم.

رهبر جبهه پولیساریو درگذشت

محمد عبد العزیز، رهبر جبهه پولیساریو پس از یک دوره مبارزه طولانی با بیماری، در 68 سالگی درگذشت. به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، جبهه پولیساریو با صدور بیانیه ای ضمن اعلام خبر درگذشت وی، به همین مناسبت 40 روز عزای عمومی اعلام کرد. پولیساریو، سازمانی سیاسی نظامی متشکل از مردم صحرای غربی در شمال غربی آفریقاست که برای استقلال این ناحیه مبارزه می کند.

جزایر کوریل را تسلیم ژاپن نخواهیم کرد

وزیر خارجه روسیه در سخنانی صریح، تسلیم جزایر کوریل به ژاپن را رد کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سرگئی لاوروف در مصاحبه ای با روزنامه روسی کومسومولسکایا پراودا، اعلام کرد: ما جزایر کوریل را تسلیم ژاپن نخواهیم کرد و برای امضای توافق صلح، به این کشور التماس نمی کنیم. مسکو و توکیو بر سر مالکیت چهار جزیره در اقیانوس آرام اختلاف دارند.

اردوغان عذرخواهی کرد و نکرد

رئیس جمهور ترکیه ضمن اشاره به تلاش آنکارا برای بازگشت به روابط دوستانه با مسکو، سقوط جنگنده روسی توسط نیروی هوایی ترکیه را یک اشتباه خواند و گفت: ترکیه دوستی روسیه را به خاطر خطای یک خلبان از دست داد. به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در میان جمعی از خبرنگاران با بیان این مطلب گفت برای بازگرداندن روابط دوستانه با روسیه تلاش می کند. روابط دوستانه ترکیه و روسیه قربانی یک اشتباه در 24 نوامبر شد. وی اما توضیح نداد که ماهیت این اشتباه چیست و منظورش از خطای خلبان، خلبان روسی است یا خلبان ترکیه. اردوغان گفت که خواهان بهبود روابط با روسیه است، اما نمی داند چگونه این روابط را بهبود بخشد.