آرشیو پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۵۷
ایران
۱۹

نخستین دخمه زرتشتی دوره ساسانی در تفرش کشف شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از کشف گور دخمه ای در تفرش که قدمت آن به دوران ایلخانی می رسد، خبر داد.

سیدمحمد حسینی با بیان این که این اثر نخستین دخمه زرتشتی کشف شده کشور در حدفاصل دوران ساسانی تا قاجار است، به میراث آریا گفت: این اکتشاف در جریان بررسی ها برای ثبت قلعه تاریخی خلچان تفرش در فهرست آثار تاریخی رخ داد و در ارزیابی ها، قدمت آثار کشف شده در این دخمه، حدود 800 سال تخمین زده شده و به دوران ایلخانی بازمی گردد.

به گفته او، اهمیت اکتشاف این دخمه از این حیث است که نخستین دخمه زرتشتی کشف شده در کشور مربوط به قرن هفتم هجری بوده و در واقع تاکنون هیچ دخمه زرتشتی در کشور مربوط به حدفاصل دوره ساسانیان تا دوره قاجار (حدود 1300 سال) کشف نشده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با بیان این که تعدادی قطعات سفالی و ظروف و همچنین 50 تکه استخوان در این اکتشاف به دست آمده، افزود: تحقیقات بیشتر در زمینه تعیین دقیق قدمت این آثار در دست بررسی است و کاوش همچنان ادامه دارد.

حسینی بیان کرد: در حال حاضر قدیمی ترین اثر تاریخی شهر تفرش، مسجد ششناو با قدمت 900 سال مربوط به دوره سلجوقی و قرن پنجم هجری قمری بوده و دخمه اکتشاف شده اخیر با 800 سال عمر، دومین اثر تاریخی این شهر از نظر قدمت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: نمونه این دخمه ها در کشور تاکنون در شهرهای یزد، شهرری و دیگر شهرها کشف شده اما مربوط به دوران قبل از ورود اسلام یا بعد از دوره قاجار بوده و دخمه کشف شده در تفرش، نخستین دخمه زرتشتی مربوط به حد فاصل دوره های ساسانی و قاجار است.

وی یادآور شد: دخمه قلعه خلچان تفرش، دومین دخمه تاریخی کشف شده در استان مرکزی است و نخستین نمونه این دخمه در شهرستان خنداب تحت عنوان «یال حوض» قبلاکشف شده که در سال 87 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.