آرشیو یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۵۸
جهان
۶

پس از گذشت دو سال از اشغال

ارتش سوریه وارد استان رقه شد

منابع خبری روز گذشته اعلام کردند، ارتش سوریه در ادامه پیشروی های خود وارد مرزهای اداری شهر رقه سوریه شدند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) با بیان این که ارتش این کشور توانسته با حمایت هوایی جنگنده های روسیه وارد رقه شود، افزود: نیروهای ارتش با رسیدن به منطقه «زکیه» موفق شد شش کیلومتر بعد از آن نیز پیشروی کند. مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» وابسته به مخالفان نیز خبر ورود ارتش سوریه به محدوده استانی رقه را تائید کرد.

بنابر گفته این مرکز، هدف ارتش سوریه رسیدن به دریاچه الفرات و مسیر رقه حلب است که فاصله آن تا حلب 40 کیلومتر است. طبق گفته این منبع، 26 نفر از داعش و 9 نفر از ارتش سوریه و نیروهای متحد با آن طی 48 ساعت گذشته کشته شده اند.

طبق این گزارش اگر ارتش سوریه بتواند خود را به بزرگراه رقه به حلب، و همچنین دریاچه فرات برساند، داعش در استان حلب از سه جهت به ترتیب زیر محاصره می شود: جنوب و جنوب غربی حلب با ارتش سوریه؛ غرب استان حلب با گروه های مسلح دیگر (موسوم به معارضان) و شرق استان حلب با نیروهای دموکراتیک سوریه (کردها).

این نخستین بار است که نیروهای سوری پس از گذشت دو سال از اشغال این استان توسط گروهک تروریستی داعش وارد رقه می شوند. ارتش سوریه از روز پنجشنبه هفته گذشته عملیات خود را در رقه آغاز کرده است. استان رقه و در پی آن شهر رقه از آگوست 2014 به دست گروه های تروریستی موسوم به معارضان سقوط کرد و بعد از آن داعش موفق شد بر آن مسلط شود. اکنون رقه به پایتخت داعش معروف شده است. از دیگر جبهه های نبرد نیز خبر می رسد که درگیری های شدیدی در اطراف شهرک خان طومان در حومه جنوبی حلب سوریه جریان دارد.

به گزارش فارس، گروه های تروریستی «جبهه النصره»، «احرار الشام»، «فیلق الشام» و «الحزب الاسلامی الترکستانی»، از روز جمعه حملات مشترکی را آغاز و موفق شدند پس از چند ساعت روستای معراته را در شمال خان طومان اشغال کنند.