آرشیو سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۳۱
کتاب
۱۲

نگاهی به کتاب «حکایت های فلسفی برای زمین»

جرقه هایی برای اندیشیدن

بیتا عظیمی نژادان

کتاب «حکایت های فلسفی برای زمین» آخرین کتاب منتشرشده (برای گروه سنی 9 سال تا 99 سال) از مجموعه حکایت های فلسفی میشل پیکمل است که توسط انتشارات «آلبن میشل» در سال 2015 منتشر شده است. این کتاب در قطعی بزرگ تر با مجموعه دیگری از حکایت ها و آموزه ها و کارگاه های آموزشی کوچک در سال 2010 توسط همین انتشارات چاپ شده بود که دوباره در مجموعه حکایت های فلسفی و با تغییراتی در قطع و محتوای آن تجدیدچاپ شده است.

نویسنده در مقدمه کتاب توضیح می دهد که مساله محیط زیست ونگه داری از آن که طی سال های اخیر از آن به عنوان دغدغه جدی جهانی یاد می شود و سخن نخست روشنفکران، فعالان، دولتمداران وحکومتگران به ویژه در غرب است، در تمدن ها، فرهنگ ها و ادیان دیگر از زمان های بسیار دور مورد توجه بوده است و حکایت ها، پندها واندرزهای بسیاری در باب این موضوع نقل شده است. به گفته نویسنده شاید فقط سنت یهودی - مسیحی است که انسان را مرکز خلقت می بیند و تسلط تمام عیار آن را بر هستی اصرار می ورزد. در این سنت است که کمترین نشانه هایی از آموزه های محیط زیستی وجود دارد، پس شاید بی دلیل نیست که سیاره زمین بیشترین گزندها را از هوس های لجام گسیخته غرب خورده است و اکنون همان هایی که مدعی سلامت آن شده اند برای دیگرانی که سهم کمتری در ناپاکیزگی این جهان دارند، خط و نشان می کشند!

میشل پیکمل به رسم دیگر کتاب های حکایت های فلسفی، حکایت ها و آموزه ها را از دیگر تمدن های بزرگ و کوچک همچون تمدن ایرانی، اسلامی، چین و کشورهای آفریقایی جمع آوری کرده است تا به توجه دیگر ادیان و فرهنگ ها نسبت به اهمیت حفظ واحترام به طبیعت بپردازد و همچنین تاکید بر این مهم دارد که این هدف بدون همبستگی، هماهنگی، همدلی و مهربانی انسان ها با یکدیگر میسر نخواهد شد. همچنان که پیکمل معتقد است این کتاب ها مجموعه درس های اخلاقی نیست بلکه سرنخ هایی برای بحث و جرقه هایی برای اندیشیدن و طرحی نو درانداختن است.

در این کتاب حکایت های شیرینی از ملانصرالدین، جیهاد درویش، پندهایی ازیونان باستان، چین و حکیمان هندی، داستان هایی از خود میشل پیکمل و سنت اگزوپری و دیگر نویسندگان را خواهیم خواند. از این مجموعه شش جلدی حکایت های فلسفی تاکنون چهار عنوان آن با ترجمه مهدی ضرغامیان توسط انتشارات آفرینندگان منتشر شده است.