آرشیو سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۳۱
جهان
۲۰

نخست وزیر عراق اعلام کرد: آغاز تحقیقات دولتی درباره ادعای نقض حقوق بشر در عملیات فلوجه

همزمان با اعلام توقف مشارکت نیروهای بسیج مردمی عراق موسوم به «حشد الشعبی» در عملیات آزادسازی فلوجه، نخست وزیر عراق دستور تشکیل کمیته ای برای تحقیق درباره احتمال نقض حقوق بشر و شکنجه غیرنظامیان در جریان این عملیات را صادر کرد. در روزهای گذشته یگان هایی از حشد الشعبی و پلیس فدرال عراق از سوی قبایل سنی فلوجه به شکنجه و خشونت علیه غیرنظامیان متهم شده اند.

به گزارش ایسنا، سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق با تایید وقوع برخی اقدام های ناقض حقوق بشر در فلوجه، گفت: نخست وزیر دستور اکید داده تا در این باره تحقیقات کامل انجام شود و خاطیان هرچه سریعتر به مراجع قضایی برای رسیدگی به پرونده شان معرفی شوند. تشکیل کمیته تحقیق دولتی در عملیات فلوجه پس از آن صورت می گیرد که ابو مهدی المهندس، فرمانده «حشد الشعبی» اعلام کرد با پایان مرحله دوم آزادسازی شهر فلوجه ماموریت آنها در عملیات آزادسازی این شهر پایان یافته و ارتش عراق ادامه عملیات را بر عهده خواهد داشت.

در همین راستا هادی العامری، دبیرکل سازمان «بدر» و از رهبران اصلی حشدالشعبی نیز اعلام کرد: داوطلبان مردمی تنها چند صدمتر از فلوجه فاصله دارند و بعد از تجدید قوا آماده حمله به فلوجه خواهند بود. عامری همچنین با اشاره به اینکه تدابیری سخت و جدی در راستای ممانعت از انجام هرگونه اقدام خلاف قانون در جریان عملیات اتخاذ شده است، خاطیان را به ارجاع به دستگاه قضایی عراق تهدید کرد.

کشف گور دسته جمعی در فلوجه

از سوی دیگر فرمانده عملیات فلوجه روز گذشته از پیشروی نیروهای عراقی در عملیات آزادسازی پالایشگاه گاز در منطقه الشهداء در جنوب فلوجه خبر داد. برخی منابع امنیتی عراق نیز از کشف یک گور دسته جمعی با صدها جسد در فاصله 10 کیلومتری شمال غرب فلوجه خبر داده اند. به گفته این منابع، این گور شامل نزدیک به 400 جسد نیروهای نظامی و نیز اجساد برخی از غیرنظامیان است و به گفته این مقام نظامی، بیشتر قربانیان که اغلب سربازان عراقی هستند، با شلیک تیر به سرشان کشته شده اند.