آرشیو سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۶۰
سینما
۱۸
قاب حقیقت

نغمه سرای کودکان

«من یار مهربانم/ دانا و خوش بیانم/ گویم سخن فراوان/ با آن که بی زبانم». این یکی از مشهورترین شعرهای کودکانه ایران است که همه نسل ها با آن خاطره دارند و حتی خیلی ها به دلیل درج در کتاب درسی دوم دبستان آن را حفظ هستند. شاعر این شعر، زنده یاد عباس یمینی شریف، شاعر و نویسنده است که آثار زیادی را برای کودکان به نگارش درآورده؛ از جمله باغ دوستی، پلنگ یکه تاز، شعر با الفبا، سیاهک و سفیدک و خانه باباعلی. یکی دیگر از شعرهای معروف او «ما گل های خندانیم/ فرزندان ایرانیم» است.

فیلم مستند «نغمه سرای کودکان» که بتازگی تولید شده، به زندگی و آثار این شاعر شناخته شده و جایگاه او در ادبیات کودک ایران می پردازد. این فیلم که کارگردانی آن را هومن ظریف به عهده دارد، روز گذشته در قالب هشتمین برنامه از دوره جدید کانون فیلم «سینماحقیقت» در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش در آمد و نقد و بررسی شد.

در این برنامه ابتدا فیلم مستند «نغمه سرای کودکان» به مدت 75 دقیقه روی پرده رفت و در ادامه، نشستی با حضور امید روحانی (منتقد مهمان)، هومن ظریف (کارگردان) و ناصر صفاریان (کارشناس مجری) برگزار شد.

در فیلم «نغمه سرای کودکان» چهره هایی نظیر پرویز کلانتری، انوشیروان روحانی، نیما پتگر، هوشنگ مرادی کرمانی، توران میرهادی، یحیی مافی، علی دهباشی، اسداله شعبانی، مصطفی رحماندوست، توراندخت مقومی تهرانی، نوش آفرین انصاری، محمد هادی محمدی، بیژن پیرنیا، فرشته و بهمن یمینی شریف درباره عباس یمینی شریف صحبت کرده اند.

هومن ظریف، کارگردان «نغمه سرای کودکان» مستندسازی است که ساخت فیلم هایی چون «مرز پرگهر»، درباره دکتر حسین گل گلاب سراینده سرود ای ایران را در کارنامه دارد.