آرشیو چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۶۲
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

جواد اردکانی: روزمرگی و فقدان ساختار عامل «ولنگاری فرهنگی» است

یک کارگردان سینما و تلویزیون معتقد است که تا وقتی ساختار و نظام فرهنگی مشخصی برای کشورمان تعریف نشود، نمی توان انتظار حل «ولنگاری فرهنگی» را داشت.

جواد اردکانی، نویسنده و کارگردان سینما در گفت وگو با کیهان درباره هشدار رهبر انقلاب درباره خطر «ولنگاری فرهنگی» گفت: این یک درد قدیمی و شناخته شده است و درمانش هم معلوم است. من گمان می کنم که در حوزه فرهنگ مادام که ما به یک ساختار متناسب با اهدافی که مطرح می شود دست پیدا نکنیم، اتفاق خاصی نمی افتد. به طوری که طی سال های پی درپی، دولت های مختلف با گرایش های سیاسی گوناگون می آیند و می روند و مدام حضرت آقا تذکرات خود درباره عرصه فرهنگ را تکرار می کنند اما اتفاق خاصی نمی افتد. به این دلیل که ما متاسفانه در حوزه فرهنگ به یک ساختار حداقلی هم دست پیدا نکرده ایم و همه چیز در روزمرگی می گذرد و در روزمرگی هم مسئولان فرهنگی می آیند و می روند و فقط کارهایی را می کنند تا مسئولیت را از دوش خود بردارند. اما جبهه فرهنگی مقابل انقلاب اسلامی برخلاف ما، با نقشه، برنامه، ساختار مشخص و قدم های تعریف شده در حال فعالیت بوده است.

کارگردان سریال «نوشدارو» ادامه داد: با مروری بر فرمایشات رهبر انقلاب در دو دهه گذشته درباره فرهنگ می بینیم که ما در حوزه فرهنگ از منظر رهبر انقلاب پسرفت داشته ایم. باید چرایی این پسرفت، شناخته شود. این نامطلوب است که به طور دائم رهبر انقلاب درباره فرهنگ تذکر دهند و هیچ کس هم مسئولیتی را قبول نمی کند!

اردکانی درباره راه حل این مسئله هم بیان کرد: راه حل را نباید از دولت مطالبه کرد، بلکه باید از بخش های بالاتر مطالبه کرد. واقعا جای سوال است که چه کسی باید برای این کشور به فکر ایجاد ساختار فرهنگی و تعریف نظام فرهنگی باشد؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نهادی دیگر؟ این نهادها باید درباره این اوضاع نابسامان فرهنگی که روز به روز هم درحال نا بسامان تر شدن است، پاسخگو باشند.