آرشیو چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۶۰۲
حوادث
۱۳

هشدار درباره پیام های جعلی تبریک

امیر فراستی ( معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ)

جرم ازجمله اعمال انحرافی است که به اعتقاد گروه یا گروهای حاکم، خطرناک تلقی می شود. البته از نظر حقوقی هر فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرم محسوب می شود. جرائم ممکن است در فضای حقیقی یا مجازی اتفاق بیفتند. همان طور که در فضای حقیقی، دنیایی که در آن زندگی می کنیم و مشاهدات عینی داریم، انواع مختلفی از جرائم مثل سرقت، ضرب وشتم و توهین و... اتفاق می افتد، در فضای مجازی نیز جرائم مختلفی به شکل های گوناگون رخ می دهد که می توان از انواع آن به کلاهبرداری و جعل اینترنتی اشاره کرد که به شیوه های مختلف از سوی کاربران اینترنتی اتفاق می افتد.

از شیوه های مختلفی که کاربران اینترنتی اقدام به کلاهبرداری و جعل می کنند، ارسال پیام و کارت پستال تبریک در مناسبت های مختلف مذهبی و ملی مانند تبریک روز عید، اعیاد شعبانیه، روز معلم، روز مرد، روز پرستار، روزکارگر و... از طریق ایمیل یا شبکه های اجتماعی است که همیشه اقشار مختلفی از جامعه به این موضوع علاقه داشته و گروه های مختلف جامعه را درگیر معضلات و مشکلات حاد مالی و حیثیتی می کند.

در این شیوه، کلاهبرداران در قالب تبریک مناسبت ها بدافزارهایی ارسال می کنند که این بدافزار اطلاعات شخصی مانند رمزهای بانکی، رمزهای ورود حساب کاربری، تصاویر شخصی و... را در اختیار مجرم قرار می دهد.

توصیه می شود کاربران فضای مجازی حتما به فرستنده پیام دقت و توجه کرده و به طور جدی از پذیرش یا بازکردن پیام ها و ایمیل های ناشناس، مشکوک، فریبنده و جذاب خودداری کنند.

از شیوه های دیگر کلاهبرداری، ارسال ایمیل های جعلی حاوی پیام های تهدید آمیز با عنوان پلیس فتا به کاربران اینترنتی است

پلیس فتا هیچ گونه ایمیلی تحت سرویس دهنده های Hotmail، Yahoo، Gmail یا سایر میل سرورهای خارجی نداشته و ایمیل های آن منحصرا تحت دامنه Cyberpolice.ir است.

کاربران اینترنتی که از مولفه های چرخه جرم هستند، می توانند با رعایت هشدارهای پلیس، از تشکیل چرخه جرم جلوگیری کنند و به این ترتیب علاوه بر جلوگیری از وقوع جرم، متحمل ضرر و زیان های ناشی از آن نشوند.