آرشیو پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۶۰۳
دیپلماسی
۷

ترامپ: ایران در حال حکم فرمایی بر خاورمیانه است

ایسنا: دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوری خواه در انتخابات آتی ریاست جمهوری در آمریکا در یک برنامه تلویزیونی به رویکرد هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی اش از حزب دموکرات، حمله کرد و از وی به دلیل قدرتمندکردن ایران انتقاد کرد.

ترامپ با بیان اینکه ایران در حال حکم فرمایی بر منطقه خاورمیانه است، مدعی شد: ایران در مسیر دستیابی به تسلیحات هسته ای است و ما این قدرت را به آنها داده ایم.

وی با بیان اینکه «آنها (ایرانی ها) مردمی غالب هستند» از سخنان ازپیش آماده شده اش منحرف شد و گفت: «امیدوار باشید که من رئیس جمهور آمریکا شوم». این کاندیدای ثروتمند ریاست جمهوری در آمریکا پیش ازاین مواضع خصمانه ای درباره ایران اتخاذ کرده است. او توافق هسته ای ایران و غرب را یک رسوایی خوانده و گفته بود که برجام را از بین نخواهد برد؛ اما شاید بیش ازحد بر رعایت تک تک مواد آن وسواس به خرج دهد.

این داوطلب ریاست جمهوری تندرو در آمریکا همواره از مناسبات سودآور در زمینه مالی حمایت کرده است. نمونه تفکر او دراین باره را می توان درباره فروش هواپیما و تجهیزات مربوطه به ایران دید. او در چند مورد از اینکه ایرباس اروپایی ها بتواند با ایران تجارت داشته باشد (آن هم با پول هایی که «ما» در نتیجه برجام به ایرانی ها داده ایم!) ولی بویینگ آمریکایی ها از این مبادلات سودی نبرد، شکایت کرده بود.

«150 میلیارد دلار به ایرانی ها می دهیم، بدون اینکه در قبال آن، چیزی از آنها بگیریم. این موافقت نامه یک رسوایی است». این جملات که در 15 مارس و پس از پیروزی ترامپ در ایالت های ایلینوی، کارولینای شمالی و فلوریدا مطرح شد، شاید از معروف ترین و خوانده شده ترین اظهارنظرهای ترامپ درباره ایران و برجام بوده است که خود گویای سطح دانش و درک این نامزد حزب جمهوری خواه در حوزه دیپلماسی و نیز در قبال ایران و مسئله هسته ای است.