آرشیو شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۳۴
فرهنگ و هنر
۲۲

آن سوی مرز

تمجید نیویورک تایمز از مستند ایرانی

مستند «رویاهای دم صبح» ساخته مهرداد اسکویی یکی آثار حاضر در جشنواره فیلم دیده بان حقوق بشر نیویورک بود که نمایش آن با تمجید منتقدین سینمایی همراه بود. «استفن هولدن» منتقد نشریه «نیویورک تایمز» درباره ساخته اسکویی می نویسد: «قدرتمندترین فیلم این دوره از جشنواره فیلم «دیده بان» حقوق بشر نیویورک، مستند «رویاهای دم صبح» ساخته مهرداد اسکویی بود، در این مستند تکان دهنده، اسکویی با دخترانی در یکی از کانون های اصلاح و تربیت شهر تهران ویژه بزهکاران نوجوان مصاحبه می کند و آنها داستان های غریب خودشان، از آنچه بر سرشان آمده را تعریف می کنند... منتقد نیویرک تایمز در ادامه می نویسد: «مهرداد اسکویی علاوه بر دریافت جایزه «عفو بین الملل» از شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین برای «رویاهای دم صبح» توانست جایزه بزرگ جشنواره «ترو فالس» امریکا را به عنوان بهترین مستند ساز سال 2016 جهان از آن خود کند.

راهیابی یک فیلم ایرانی به جشنواره مسکو

فیلم سینمایی «دختر» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی در آستانه اکران عمومی در ایران در بخش مسابقه جشنواره بین المللی فیلم مسکو به نمایش در می آید. جشنواره بین المللی فیلم مسکو یکی از معتبرترین رویدادهای فرهنگی هنری در جهان است که امسال سی و هشتمین دوره آن از تاریخ سوم تا 10 تیر ماه برگزار می شود. در این دوره از جشنواره فیلم سینمایی «دختر» نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه این جشنواره است. پیش از این رضا میرکریمی برای فیلم «به همین سادگی» از این جشنواره جایزه بهترین فیلم را دریافت کرده بود.

آخیل شارما برنده گران ترین جایزه کتاب ادبی جهان

«آخیل شارما» نویسنده هندی - امریکایی کتاب «زندگی خانوادگی» جایزه بین المللی و 100 هزار یورویی دوبلین را که گران ترین جایزه کتاب ادبی جهان است از آن خود کرد. این کتاب که یک رمان زندگینامه ای است، از سوی هیات داوران این جایزه ادبی «بالاترین فرم به دست آمده در ادبیات» توصیف شده است. «شارما» بخش اعظمی از این اثر را براساس داستان نقل مکان خود و خانواده اش از دهلی به نیویورک به نگارش درآورده است. در این داستان پسر بزرگ خانواده در شهر جدید تصادف می کند و دچار عارضه مغزی می شود و به مراقب 24 ساعته نیاز پیدا می کند.