آرشیو شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۶۴
حوادث - اخبار کشور
۱۱

کشف گور دسته جمعی زنان در شهر کلور خلخال

بقایای استخوان پوسیده پیکر 9 زن که به صورت دسته جمعی در یک دالان گور مانند اتاقکی پوسیده شده اند در شهر کلور شهرستان خلخال کشف شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، گور دسته جمعی در شهر کلور در حالی کشف شد که شهرداری این شهر مشغول اجرای طرح عمرانی بام شهر کلور بود.

پس از رویت اولیه گور توسط کارگران شهرداری با حضور نیروهای انتظامی و میراث فرهنگی شهرستان بررسی ها آغاز شد.

با حضور کارشناس میراث فرهنگی استان اردبیل سقف گور باز شده و داخل این گور دسته جمعی بررسی شد که نتایج آن در دست مطالعه از سوی کارشناسان میراث فرهنگی استان است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: بررسی های اولیه نشان می دهد که اجساد متعلق به 100 تا 150 سال پیش است. کریم حاجی زاده افزود: در آن مقطع زمانی متداول بود که مرده را به طور موقت در مکانی نگه داشته و سپس استخوان های وی را به جای مقدسی از جمله مشهد یا قم انتقال می دادند.

به گفته وی با توجه به وضعیت دفن و قرارگیری اجساد به شکل اسلامی می توان استنباط کرد که این اجساد در واقع به عنوان مرده امانت در یک گور موقت کنار هم قرار داده شده اند.

وی در خصوص اینکه این اجساد زن هستند یا نه، ادامه داد: بررسی اندازه لگن استخوان ها نشان می دهد اجساد همگی زن و به تعداد 9 مورد است که ما دهانه گور را مسدود کردیم و از اسکلت ها نمونه برداری شده تا مورد آزمایش قرار گیرند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: با این وجود این فرضیه محتمل ترین فرضیه است و ممکن است این زنان به دلیل بیماری از جمله وبا و طاعون و یا یک حادثه که برای همه آنها اتفاق افتاده به صورت دسته جمعی دفن شده اند.

به گفته حاجی زاده به نظر می رسد فرصت انتقال مرده امانت از گور موقت به دلیلی نامشخص فراهم نشده و اجساد در گور موقت تا به امروز باقی مانده اند.